KONCEPCJA PRACY
I ROZWOJU
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO
W SZCZEBRZESZYNIE
NA LATA 2013-2018
- Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola opracowana na podstawie:
- Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324),
- Statutu Przedszkola Samorządowego w Szczebrzeszynie uchwalonego przez Radę Pedagogiczną
- MISJA NASZEGO PRZEDSZKOLA
Przedszkole otacza dzieci troską i miłością, zapewnia dzieciom opiekę. Jest miejscem radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata. Zapewnia dzieciom wszechstronny rozwój ułatwiający adaptację szkolną i osiąganie sukcesów w dorosłym życiu
II Wizja Przedszkola
Nasze przedszkole:
- Zapewnia dzieciom opiekę i bezpieczeństwo;
- Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie,
- Tworzy warunki do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju, wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców;
- Tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi;
- Analizuje i ocenia efekty swojej pracy, a uzyskiwane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się;
- Wyposaża dziecko w wiadomości i umiejętności potrzebne na kolejnym szczeblu edukacji;
- Prowadzi edukację proekologiczną i prozdrowotną, wyrabiamy u dzieci nawyki higieniczne, zdrowotne, ekologiczne; uczymy zdrowego trybu życia;
- Jest otwarte na propozycje i współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
- Pełni funkcję doradczą i wspierająca działania wychowawcze wobec rodziców;
- Przywiązuje dużą wagę do świąt rodzinnych, poznawania i kultywowania tradycji;
- Buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej;
- Organizuje ciekawe zajęcia rozwijające zainteresowania i zdolności dzieci;
- Organizuje różnorodne i atrakcyjne zajęcia: wycieczki, wyjazdy do kina, teatru, spotkania z ciekawymi ludźmi, kuligi, uroczystości przedszkolne.
W naszym przedszkolu:
- Akceptujemy dzieci takimi jakie są, dając im szanse do indywidualnego rozwoju.
- Budujemy u dzieci system wartości, ukazując co jest dobre a co złe.
- Czuwamy nad bezpieczeństwem i zdrowiem dzieci.
- Doskonalimy swoją wiedzę i umiejętności podnosząc swoje kwalifikacje.
- Eksponujemy twórczy potencjał dzieci w środowisku lokalnym.
- Funkcjonujemy zgodnie z prawem oświatowym.
- Gwarantujemy wysoko wykwalifikowaną kadrę.
- Hartujemy dzieci emocjonalnie, aby łagodniej znosiły stresy i porażki.
- Interesujemy się życiem społecznym, lokalnym i aktywnie w nim uczestniczymy.
- Jesteśmy otwarci na propozycje i oczekiwania rodziców.
- Kształtujemy umiejętności samoobsługowe potrzebne w codziennych sytuacjach.
- Lubimy być twórczy, aktywni i innowacyjni w swoich działaniach.
- Łączymy pokolenia i wzmacniamy więzi rodzinne.
- Mamy estetycznie i bogato wyposażone sale przystosowane do atrakcyjnych zajęć.
- Nawiązujemy do tradycji lokalnych i regionalnych.
- Organizujemy dodatkowe zajęcia rozwijające zdolności dzieci.
- Pozyskujemy rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola.
- Rozwijamy twórczy potencjał dzieci.
- Stwarzamy bezpieczne warunki do prawidłowego rozwoju i zabawy.
- Tworzymy rodzinną i domową atmosferę.
- Uwzględniamy wyrabianie nawyków profilaktyki zdrowotnej i ekologicznej.
- Wspomagamy rodziców w sytuacjach problemowych.
- Zapewniamy absolwentom dobry strat w szkole i śledzimy ich losy.
III Nasze przedszkole
- Placówka zlokalizowana jest w centrum miasta, stanowi część budynku kompleksu szkół. W piętrowym budynku mieszczą się przestronne sale dydaktyczne, dodatkowe mniejsze pomieszczenia spełniające różne funkcje, szatnia i stołówka. Budynek przedszkola i przylegający do niego ogród znajdują się na terenie ogrodzonym. Nasze przedszkole zapewnia dzieciom wszechstronny, bezpieczny rozwój, uczy przez zabawę. Każde dziecko traktowane jest indywidualnie i podmiotowo. Sprawiamy, że dzieci czują się kochane, akceptowane i szczęśliwe.
- Przedszkole Samorządowe w Szczebrzeszynie zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: specjalistów w zakresie oligofrenopedagogiki oraz logopedę. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespól zadaniowy do spraw ewaluacji.
- Kadra tworzy życzliwa i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci.
- Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
- Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne pozwalają na realizację przyjętych programów. Kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
IV Istota procesów zachodzących w przedszkolu
- Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka prowadząc systematyczne obserwacje w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
V Nasze zasady są następujące:
- Zaspokajamy potrzeby dziecka.
- Organizujemy jego aktywność.
- Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
- Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
- Integrujemy proces wychowania i edukacji.
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.
Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami.
VI CELE SZCZEGÓŁOWE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA:
- Utrzymać dotychczasową, wysoką jakość pracy Przedszkola poprzez systematyczne wzmacnianie
mocnych stron pracy placówki.
- Tworzyć miejsce, w którym dzieci będą czuły się w pełni bezpieczne.
- Starać się , by podczas codziennych działań były pogodne, radosne, pełne optymizmu i chęci do zabawy, aby z ochotą podejmowały różnorodne działania.
- Tworzyć sytuacje, w których dzieci będą łatwo nawiązywały kontakty zarówno z dorosłymi jak i rówieśnikami.
- Dyskretnie zachęcać je do pokonywania przeszkód, które samodzielnie dostrzegą na swojej drodze edukacyjnej.
- Czuwać, aby nauczyciele byli partnerami dzieci, aby stali obok nich, pozwalając im na ujawnienie własnych pomysłów, zachęcając jednocześnie do ich realizacji.
- Nauczyciele winni stawać się partnerami dzieci w zabawie, grach, czy swobodnych rozmowach.
- Nauczyciele powinni dawać dzieciom pełną swobodę w działaniu, dostarczając różne pomoce, niepostrzeżenie nagradzając za samodzielność w rozwiązywaniu problemów.
- Dbać o to, aby rodzice byli zadowoleni z pracy przedszkola, aby ufali wszystkim jego pracownikom i codziennie z przyjemnością pozostawiali w nim swoje dzieci.
- Zadbać o większą integrację Przedszkola z najbliższym i dalszym środowiskiem.
- Dbać o to, aby pracownicy, zarówno pedagogiczni jak i obsługowi codziennie bardzo chętnie przystępowali do pracy chwaląc sobie atmosferę panującą w placówce.
VII Model absolwenta przedszkola
Dziecko kończące Przedszkole i rozpoczynające naukę w Szkole Podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia:
WYKAZUJE:
- Motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego
- Zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania nowych rzeczy
- Umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
- Umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość
- Umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem)
- Umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi)
- Tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
- Samodzielność
- Odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)
- Radość z własnych osiągnięć, odczuwa satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie
POSIADA:
- Zdolność do obdarzania nauczycieli (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób
- Wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia
- Podstawową wiedzę o świecie
ROZUMIE, ZNA:
- Prawa dziecka, respektuje prawa innych ludzi
- Zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny i dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
- Zasady kultury współżycia, postępowania
- Kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe
- Potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną)
- Przestrzega wyżej wymienionych zasad
NIE OBAWIA SIĘ:
- Występować publicznie
- Reprezentować grupę, przedszkole
- Chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami
- Wykazywać inicjatywę w działaniu
- Wyrażania swoich uczuć
VIII Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- ankiet,
- rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- obserwacji zajęć,
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
- innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
IX Rozwój kadry pedagogicznej
- Udział nauczycieli w projektach;
- Planowo zdobywany stopień awansu zawodowego nauczycieli;
- Uczestnictwo w różnego rodzaju szkoleniach, warsztatach oraz wykładach związanych z rozwojem i wychowaniem dzieci w różnym wieku;
- Zwiększona baza finansowa przeznaczona na szkolenia nauczycieli (kursy, warsztaty);
- Krótkie szkolenia wspomagające i podnoszące jakość pracy nauczycieli;
- Prowadzenie szkoleniowych rad pedagogicznych, wymiana doświadczeń;
- Zajęcia koleżeńskie
X Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
- nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
- na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
- informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
XI WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są między innymi: imprezy kulturalne, imprezy sportowe , uroczystości przedszkolne i miejskie, konkursy wiedzy i różnorodne konkursy plastyczne (przedszkolne, miejskie i ogólnopolskie) .
Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności w trakcie organizowanych zajęć otwartych dla rodziców. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem.
Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.
Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów.
XII Zasady współpracy z rodzicami
- Informowanie o kierunkach pracy przedszkola;
- Konsultacje indywidualne z rodzicami;
- Spotkania integracyjne;
- Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej (pisemna);
- zorganizowanie „Kącika informacyjnego dla rodziców” (gazetki) – przekazywanie bieżących informacji z życia przedszkola;
- Partnerska współpraca z rodziną dziecka – placówka jest otwarta na propozycje rodziców, ich udział w życiu przedszkola;
- Systematyczne i rzetelne informowanie rodziców o postępach, trudnościach dziecka;
- Organizowanie dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców. Angażowanie ich w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.
XIII Kierunki rozwoju przedszkola
- Wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym poprzez upowszechnianie jego specyfiki, osiągnięć oraz rozszerzanie oferty edukacyjnej.
- Tworzenie warunków do pełnego indywidualnego rozwoju poznawczego każdego dziecka zgodnie z jego możliwościami i potrzebami;
- Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami.
- Doskonalenie metod i form pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- Dostarczanie bogatej oferty zajęć dodatkowych rozwijających u dzieci umiejętności, zainteresowania i zdolności indywidualne.
- Adaptacja nowych dzieci:
- Cykl wizyt w przedszkolu – wspólne gry i zabawy;
- Zapoznanie rodziców ze sposobami przygotowania dzieci do pozostawienia ich w przedszkolu;
- Prowadzenie zajęć adaptacyjnych dla dzieci, poznawanie placówki przez dziecko, pozytywne myślenie o niej;
- Uczestnictwo dzieci ze środowiska w imprezach i uroczystościach przedszkolnych;
- Pedagogizacja rodziców – broszurki, porady…
XIV Kryteria sukcesu, oczekiwane efekty
- Poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne;
- Wzbogacenie bazy dydaktycznej przedszkola oraz placu zabaw w ogrodzie;
- Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem;
- Wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole;
- Bogato wyposażony „Kącik edukacyjny” w pomoce dydaktyczne sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dzieci;
- Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci;
- Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola;
- Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole;
- Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku;
- Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej;
- Wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku;
- Stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne;
XV Organizacja zajęć dodatkowych
- Rytmika
- Taniec (oferta zajęć w godzinach popołudniowych)
- J. angielski
- Zajęcia logopedyczne
- Religia
- Teatr
- Koło plastyczne
XVI Działania promocyjne placówki
- Opracowanie logo przedszkola;
- Prowadzenie strony internetowej przedszkola;
- Wyjazd do „Domu Seniora” w celu prezentacji jasełek dla osób starszych;
- Występy dzieci w Kościele Świętego Mikołaja w Szczebrzeszynie
- Udział w konkursach, przeglądach – MDK, HARIBO, ZAMOŚĆ-Sanepid.
- Spotkania adaptacyjne
- Zorganizowanie sportowej spartakiady między przedszkolami
XVII Współpraca ze środowiskiem i instytucjami
- Rozszerzenia współpracy z MDK;
- Kontynuowanie współpracy ze Szkołą Podstawową nr 1 im. H. Sienkiewicza w Szczebrzeszynie;
- Współpraca z PPP w Zamościu;
- Współpraca z parafią św. Mikołaja, św. Katarzyny, Policją, Strażą Pożarną, Ośrodkiem Zdrowia, Urzędem Miasta, Bankiem Spółdzielczym oraz Bankiem PKO;
- Rozszerzenie w współpracy z Ośrodkiem Pomocy Społecznej (organizowanie dożywienia dzieci z rodzin ubogich, diagnozowanie potrzeb dzieci i ich rodzin w zakresie opieki);
- Dalsza współpraca z Biblioteką Miejską – akcja „Cała Polska czyta dzieciom”;
- Wyjazdy do zaprzyjaźnionych przedszkoli – prezentacja przedstawień teatralnych w wykonaniu dzieci (jasełka, bajki i.t.p.);
- Zorganizowanie „Sportowej Spartakiady” pomiędzy przedszkolami.
XVIII Rozwój bazy i infrastruktury przedszkola, zamierzenia do dalszej pracy:
- Wymiana mebli w salach zabaw;
- Dekoracja okien – firanki, rolety;
- Modernizacja łazienek;
- Doposażenie kącika edukacyjnego;
- Urządzenie sali do projekcji bajek, filmów edukacyjnych;
- Rolety w oknach, mebelki w salach;
- Nowe zabawki, nowoczesne pomoce dydaktyczne;
- Plac zabaw – ogród;
- Modernizacja i wyposażenie w urządzenia na placu zabaw;
- Zabudowa piaskownic;
- Remont tarasu;
- Remont schodów od ul. Trębackiej;
- Elewacja budynku;
- Zabezpieczenie schodów poprzez zamontowanie poręczy (barierki);
- Wymiana drzwi frontowych od ul. Ogrodowej;
- Odnowienie „domku” na narzędzie ogrodnicze dla dzieci (wyposażenie w narzędzie ogrodnicze, tabliczki z napisami i.t.p.);
- Zamontowanie ściany rozsuwanej na holu.
XIX Elementy składowe koncepcji
- Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności.
- Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców.
- Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości,
- Promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie,
- Doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w dokumentach i programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:
- Statucie przedszkola
- Programie adaptacyjnym
- Programie wychowawczym
- Programie profilaktyki zdrowotnej
- Programie współpracy z rodzicami i środowiskiem oraz planie rocznym, który stanowią integralną część Koncepcji Pracy Przedszkola i są z nią spójne.
- Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.
XX Współpraca dyrektora z nauczycielami
ZADANIE |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN |
1. Sprawowanie opieki nad nauczycielkami odbywającymi staż |
Dyrektor
|
2013-2015 |
2. Zachęcanie do podejmowania dokształcania i doskonalenia |
Dyrektor |
2013-2018 |
3. Stwarzanie warunków do podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych |
Dyrektor |
2013-2018 |
4. Wykorzystywanie zdobytych na szkoleniach umiejętności w bezpośredniej praktyce |
Wszyscy nauczyciele |
2013-2018 |
5.Doposażenie bazy przedszkola
|
Dyrektor |
2013-2018 |
6.Zachęcanie rady pedagogicznej do tworzenia programów własnych, innowacji pedagogicznych |
Dyrektor |
2013-2018 |
XXII ZADANIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE
ZADANIE |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN |
1.Realizacja programu adaptacyjnego |
Róża Sołtys, Joanna Zabiciel |
Maj, czerwiec ( 2013-2018) |
2. Diagnozowanie umiejętności dzieci, potrzeb poprzez obserwację i analizę wytworów działalności dziecięcej
|
Wszystkie nauczycielki |
Diagnoza wstępna (do końca października) Diagnoza końcowa ( do końca kwietnia) 2013- 2018 |
3. Dostosowanie wyposażenia sal do potrzeb rozwoju dzieci
|
Wszystkie nauczycielki |
IX 2013-2018 |
4. Realizacja programów własnych nauczycielek |
Wszystkie nauczycielki |
2013-2018 |
5. Wprowadzenie innowacji pedagogicznych do pracy z dziećmi
|
Wszystkie nauczycielki |
2013-2018 |
6. Kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych poprzez: - ćwiczenia zaburzeń funkcji językowych - zmianę nawyków żywieniowych (Program „Przyjaciele Natury”, „Dzień marchewki”, „Dzień zielony”, codzienne zajęcia z dziećmi) - dbanie o bezpieczeństwo, przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia - codzienne wyjścia na świeże powietrze |
Logopeda
Wszystkie nauczycielki |
2013-2018 |
7. Objęcie nauką języka angielskiego wszystkich wychowanków przedszkola
|
Dyrektor |
2013-2018 |
8. Oferowanie bezpłatnych dodatkowych kółek zainteresowań - kółko plastyczne
- kółko teatralne |
Alina Rzeszutko, Maria Polak, Anna Gałka
Wszystkie nauczycielki |
2013-2014
2013-2018 |
9. Stwarzanie dzieciom miłej i przyjaznej atmosfery pobytu w przedszkolu poprzez organizację : Andrzejek, Mikołaja, Spotkania opłatkowego, balu karnawałowego, Pierwszego Dnia Wiosny, Dnia Dziecka, Święta Rodziny, Spartakiady Sportowej, zakończenia roku szkolnego |
Wszystkie nauczycielki |
2013-2018 (według harmonogramu na bieżący rok szkolny) |
XXIII WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM
ZADANIE |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN |
1. Kontynuacja sprawdzonych sposobów współpracy z rodzicami- zebrania grupowe, kontakty indywidualne, tablica ogłoszeń |
Wszystkie nauczycielki |
2013-2018 |
2. Organizacja zajęć otwartych dla rodziców
|
Wszystkie nauczycielki |
2013-2018 raz w miesiącu |
3.Organizacja pikniku rodzinnego
|
Wszystkie nauczycielki |
2013-2018 |
4. Organizacja uroczystości przedszkolnych : Spotkanie opłatkowe, Dzień Mamy i Taty, Dzień Babci i Dziadka, Piknik rodzinny |
Wszystkie nauczycielki |
2013-2018 |
5. Organizacja współpracy z PPP, konsultacji psychologa, szkoleń i warsztatów dla rodziców |
Dyrektor |
2013-2018 |
6. Zachęcanie rodziców do pomocy przy organizacji uroczystości przedszkolnych |
Wszystkie nauczycielki |
2013-2018 |
7. Pedagogizacja rodziców poprzez udostępnianie fachowej literatury oraz ciekawych artykułów z zakresu pedagogiki i psychologii |
Wszystkie nauczycielki
|
2013-2018 |
8. Pozyskiwanie rodziców do pomocy na rzecz poprawy warunków edukacyjnych i wychowawczych przedszkola |
Wszystkie nauczycielki
|
2013-2018 |
9. Udział w akcji „ Góra grosza” |
Irna Surma, Ewa Kita |
2013-2014 |
10.Współpraca ze szkołą Podstawową nr 1 w Szczebrzeszynie |
Wszystkie nauczycielki
|
2013-2018 |
11. Współpraca z innymi przedszkolami- udział w konkursach, zorganizowanie spartakiady sportowej |
Wszystkie nauczycielki
|
2013-2018 |
12. Współpraca z Parafią Świętego Mikołaja w Szczebrzeszynie (występy dzieci w kościele) |
Wszystkie nauczycielki
|
2013-2018 |
13. Współpraca z MDK (udział dzieci w konkursach gminnych, przeglądach teatrzyków itp.) |
Wszystkie nauczycielki
|
2013-2018 |
14. Współpraca z Policją ( organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi) |
Wszystkie nauczycielki
|
2013-2018 |
15. Współpraca z jednostką Straży Pożarnej( organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi) |
Wszystkie nauczycielki
|
2013-2018 |
15. Współpraca z Urzędem Miasta i Gminy |
Wszystkie nauczycielki
|
2013-2018 |
XXIV PROMOCJA PRZEDSZKOLA
ZADANIE |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN |
Udział w Gminnych Przeglądach Teatrów Jasełkowych, Teatrzyków Dziecięcych, prezentacja Jasełek dla rodziców, babć, dziadków |
Wszyscy nauczyciele |
2013-2018 |
Udział w Przeglądzie kolęd i pastorałek |
Wszyscy nauczyciele |
2013-2018 |
Udział w konkursach na terenie miasta, województwa, kraju |
Wszyscy nauczyciele |
2013-2018 |
Organizacja imprez dla środowiska lokalnego ( piknik rodzinny) |
Wszyscy nauczyciele |
2013-2018 |
Systematyczna aktualizacja strony internetowej |
Dyrektor Joanna Zabiciel |
2013-2018 |
Prowadzenie kroniki przedszkola |
Elżbieta Kukułowicz |
2013-2018 |
XXV KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY) NA LATA 2013-2018
Zadania na rok szkolny 2013-2014
1.TWÓRCZY PRZEDSZKOLAK - ,,Pięknie rysuję ,maluję i rzeźbię,,
Zadanie: Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności.
2. BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK - „Wiem jak być bezpiecznym i zdrowym przedszkolakiem”.
Zadania: Promowanie zachowań warunkujących bezpieczeństwo i zdrowie.
Zadania na rok szkolny 2014-2015
1. MAŁY BADACZ I ODKRYWCA –„Obserwuję, badam, odkrywam”
Zadanie: Rozwijanie twórczych postaw dziecka, talentów i zainteresowań poprzez zabawy badawcze i eksperymentowanie.
2. CUDOWNYCH RODZICÓW MAM – „ To dla nich śpiewam, tańczę, jestem aktorem”
Zadanie: Kształtowanie poczucia więzi rodzinnej, budzenie szacunku dla rodziców.
Zadania na rok szkolny 2015-2016
1. DBAM O SWOJE ZDROWIE
Zadanie: Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych, propagowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, kierowanie się zasadami bezpieczeństwa.
2. KSIĄŻKA NASZ PRZYJACIEL, KTÓRY UCZY, BAWI, WYCHOWUJE
Zadanie: Pobudzanie i wyzwalanie zainteresowań książką jako źródła wiedzy o świecie i informacji z różnych dziedzin życia.
Zadania na rok szkolny 2016-2017
1. MOJA MAŁA I DUŻA OJCZYZNA
Zadanie: Rozwijanie poczucia własnej tożsamości i budzenie świadomości narodowej. Rozwijanie zainteresowań miastem i regionem poprzez spacery i wycieczki do ciekawych miejsc w mieście oraz kontakt ze sztuką ludową i tradycjami ludowymi.
2. MAŁY SPORTOWIEC
Zadanie: Dostarczanie dzieciom okazji do przeżywania pozytywnych doświadczeń i poznawania siebie w zabawach zespołowych, w atmosferze radości i wzajemnej akceptacji.
Zadania na rok szkolny 2017-2018
1. POZNAJĘ SWÓJ KRAJ
Zadanie: Rozwijanie poczucia własnej tożsamości i budzenie świadomości narodowej.
2. MAŁY EKOLOG- „Chronię środowisko naturalne”
Zadanie: Kształtowanie postaw proekologicznych , rozumienie roli czystego powietrza, wody dla prawidłowego rozwoju roślin, zwierząt
i ludzi