SCENARIUSZ XVI PRZEDSZKOLNEGO KONKURSU
„WAKACYJNE PAMIĄTKI PRZEDSZKOLAKÓW 2018 ”
Prowadząca EWA KITA
UCZESTNICY – Pszczółki,Misie, Biedroneczki, Motylki,Krasnoludki,
MIEJSCE ZAJĘĆ: sala przedszkolna
Dobre praktyki – Poznajemy nasz kraj.
Cele ogólne:
- Poznanie przygód Pirata Samsarabama;
- Poznawanie wybranych krajobrazów Polski (morze, gór , jezioro, las)
- oraz fauny i flory omawianych środowisk;
- Rozpoznawanie rekwizytów i nazywanie ich oraz zwrócenie uwagi
- na cechy charakterystyczne dla danego krajobrazu;
- Tworzenie krótkich ustnych wypowiedzi na temat wakacji;
- Rozwijanie sprawności i wyobraźni ruchowej poprzez etiudy pantomimiczne;
- Rozwijanie aparatu artykulacyjnego poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze;
Metody i techniki: pokaz, ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia i zabawy ruchowe,
Formy pracy: • zbiorowa jednolita (w tym w małych grupach),
W dniach poprzedzających konkurs nauczyciel prosił dzieci o przyniesienie pamiątek
z wakacji, które zostały zaprezentowane w holu przedszkolnym.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie.
Serdecznie witam wszystkie dzieci na uroczystości podsumowującej
konkurs „ Wakacyjne pamiątki przedszkolaków 2018”.
Chciałabym wspólnie z wami powrócić myślami do wakacyjnych przeżyć
i razem powspominać te piękne i radosne chwile.
2.Piosenka powitalna „ Powitajmy się paluszkami.”
Dzieci ustawiają się w kole i wykonują polecenia nauczyciela, np.:
• Dzieci, które były na wsi podczas wakacji, stają na prawej nodze.
• Dzieci, które były nad morzem, kucają.
• Dzieci , które były w górach, stają na palcach.
•Dzieci , które były nad jeziorem, podnoszą lewą rękę do góry.
•Dzieci , które spędzały wakacje w domu, podskakują.
Każda czynność jest przerywana na znak nauczyciela.
3. Zapraszam Was w 4 różne regiony Polski .
Posłuchamy dźwięków,
które pomogą wam rozpoznać nasze piękne krainy.
Las. Prezentacja dźwięku- szumu lasu. Rozpoznanie krajobrazu leśnego.
Odszukanie na mapie Polski obszarów leśnych.
Odp. na pyt.: Z czym się kojarzy las, co można tam robić, jak należy się tam zachować?
Zabawa pantomimiczna : zbieranie grzybków.
Morze. Prezentacja odgłosów związanych z morzem(fale, mewy, syrena statku).
Odszukanie ma mapie gdzie znajduje się morze.
Rozmowa z dziećmi na temat morza, jak można nad morzem spędzać czas,
jakie zwierzęta można spotkać w morzu itp.
Zabawa ruchowa - „Fale morskie”
Jezioro. Prezentacja odgłosów związanych z jeziorem(plusk wody, żaby,
dzikie kaczki, motorówka). Wskazanie na mapie, gdzie znajdują się największe
jeziora w Polsce.
Zabawa ruchowa- „Wędkowanie”-
Góry. Wysłuchanie efektów dźwiękowych związanych z górami ( wiatr, ptaki, potok, owce). Powiązanie przez dzieci tych dźwięków z krainą geograficzną. Zapoznanie z życiem w górach- odwołanie się do doświadczeń dzieci- Jakie zwierzęta można spotkać w górach? Jak można spędzać czas w górach?
Zabawa ruchowa – Wspinaczka górska”
- Wakacje nauczyciela – „ Moje wakacje”
- TATRY
- LASY ROZTOCZA
- MORZE BAŁTYCKIE
- SPACER MORSKĄ PLAŻĄ,
- WYŁOWIENIE BUTELKI – LIST OD PIRATA SAMSARABAMA
Drogie dzieci.
Witam Was bardzo serdecznie, nazywam się Pirat Samsarabam. Dawno, dawno temu
pływałem po morzach i oceanach na swoim wspaniałym, ogromnym statku
„ Czarny Huragan”. Przeżyłem wiele tajemniczych, morskich przygód.
O jednej z nich chciałbym Wam opowiedzieć, jednak musicie mnie odnaleźć.
Oto moje tajemnicze zaklęcie dzięki któremu mnie odszukacie – uwaga powtarzajcie za panią:
„Czarna chmura, czarny deszcz
dojdziesz do mnie jeśli chcesz:
siedem kroków najpierw w przód,
potem siedem kroków w tył
Tra la, la, tra la, la i już każdy drogę zna.X2
Potem ręce weź pod bok, podskocz 7 razy hop
Hop. hop. hop. Jaki łatwy ten podskok. X2
Do kolegi odwróć się podaj ręce albo dwie.
Tra la, la, tra la, la i już każdy drogę zna.X2”
DO ZOBACZENIA - PIRAT SAMSARABAM
- SIEDMIOKROCZEK – szukanie pirata
- Opis i pokaz stroju i eksponatów pirata ( strój, statek piracki,
- skrzynia skarbów, dukaty, luneta itp.)
- Opowieść o Piracie Samsarabamie i jego przygodach.
ZABAWA INSCENIZOWANA
- OGLĄDANIE MAPY PIRACKIEJ
- ABY WYPŁYNĄĆ W REJS .
- SKŁADANIE PAPIEROWEJ ŁÓDKI.
- PIRAT WYPŁYWA W REJS DO AFRYKI
PRZYGODA W AFRYCE - Zabawa rytmiczno – ruchowa „Krokodylek”
Daleko, gdzieś w Afryce, ( daszek z dłoni na czole)
gdzie płynie rzeka Nil ( fale rączkami)
Tam mały krokodylek ( dłońmi pokazujemy małą odległość)
ze swym tatą był. ( dłońmi pokazujemy wielką odległość)
Tam sobie tak pływali, ( pływamy)
tam sobie tak hasali ( podskoki)
Poznali śmieszną małpkę i razem tańcowali( wspólny taniec)
- TANIEC – „PODAJMY SIBIE RĄCZKI” ,
- WIERSZYK – „MURZYNEK BABMO”
PRZYGODA NA OCEANIE
- ZABAWA REJS – BURZA ( wykorzystanie instrumentów)
- PIRAT W KAMIZELCE DOPŁYNĄŁ DO GDAŃSKA I TAM POZOSTAŁ.
- JAK BĘDZIECIE W GDAŃSKU POSZUKAJCIE GO.
- Nauczyciel prosi o zaprezentowanie przyniesionych pamiątek z wakacji.
- Dzieci opowiadają, jak spędziły wakacje i prezentują pamiątki.
- Rozdanie nagród dla dzieci, które uczestniczyły w konkursie.
- Podziękowanie – rozejście do sal przy piosence „ Jedzie pociąg”.