Kalendarium

Sobota, 2024-05-18

Imieniny: Alicji, Edwina

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1128531
  • Do końca roku: 227 dni
  • Do wakacji: 34 dni

Kartka z kalendarza

PROGRAM WYCHOWAWCZY

 

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO

W SZCZEBRZESZYNIE

 

NA LATA 2013-2016

 

 

PRACOWANY PRZEZ RADĘ PEDAGOGICZNĄ PRZY WSPÓŁUDZIALE RODZICÓW

 

SPIS TREŚCI

 

Wstęp..................................................................................................................................3

Cele wychowawcze przedszkola …...................................................................................3

Procedury osiągania celów..................................................................................................4

Prawa i obowiązki dziecka..................................................................................................5

Prawa i obowiązki rodziców................................................................................................7

Zadania nauczyciela przedszkola........................................................................................8

Standardy osiągnięć dzieci..................................................................................................9

System kar i nagród.............................................................................................................18

Model absolwenta................................................................................................................19

Model nauczyciela przedszkola............................................................................................20

Model pracownika obsługi....................................................................................................22

Zasady współpracy nauczyciela z rodzicami........................................................................22

Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym....................................................................22

System informacji o postępach edukacyjnych dziecka.........................................................23

Kryteria sukcesu i ewaluacja.................................................................................................23

Literatura...............................................................................................................................25

 

 

 

  1. I.       WSTĘP

Program wychowawczy Przedszkola Samorządowego w Szczebrzeszynie

został stworzony  w oparciu o Podstawę Programową wychowania Przedszkolnego.

„Wychowanie” jest jednym z trudniejszych do zdefiniowania pojęć pedagogicznych. Wychowanie w ogólnym spojrzeniu jest świadomym , celowym i specyficznym działaniem pedagogicznym rodziców i nauczycieli, dokonywanym przede wszystkim przez słowo (i inne postaci interakcji, zwłaszcza przykład osobisty) zmierzające do osiągnięcia względnie trwałych zmian w rozwoju umysłowym, społecznym, kulturowym, duchowym jednostki ludzkiej.

Wychowanie rozpoczyna się w rodzinie, natomiast przedszkole tylko je  kontynuuje i ukierunkowuje. Przedszkole nie może zastąpić domu rodzinnego, może uzupełnić jedynie i wzbogacić doświadczenia dziecka w tych sferach, w których oddziaływanie domu jest niewystarczające. Celem działań nauczyciela powinno być pośredniczenie w przekazywaniu i nabywaniu konkretnych treści wartościom uniwersalnym w czasie wspólnego działania, a przez to powodowanie wewnętrznego rozwoju dziecka.

 

Program wychowawczy ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględnia potrzeby społeczności przedszkolnej tj. dzieci, rodziców i środowiska oraz pracowników. Integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych, ujednolica oddziaływania wychowawcze, kieruje procesy wychowawcze na właściwe tory.

 

II. CELE WYCHOWAWCZE PRZEDSZKOLA

  1. Wzmocnienie więzi emocjonalnej z rodziną oraz najbliższym środowiskiem dziecka.
  2. Poszukiwanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń.
  3. Stwarzanie dzieciom warunków do odkrywania siebie i innych przez własne działania.
  4. Rozwijanie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny.
  5. Umożliwienie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
  6. Wdrożenie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo.
  7. Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „JA”.
  8. Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi oraz przyrody.
  9. Uczenie dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu i uwzględniania potrzeb innych.

 

III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

  1. METODY PRACY:
  • Przyswajanie- metody podające: opowiadanie, wiersze, piosenki, rozmowa, historyjka obrazkowa, praca z tekstem;
  • Odkrywanie- metody problemowe: gry dydaktyczne, giełda pomysłów- „burza mózgów”, inscenizacja;
  • Przeżywanie- metody aktywizujące: pokaz, drama, wystawa-ekspozycja;
  • Działanie- metody praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne np. krzyżówki, rebusy, rozsypanki.
  1. FORMY PRACY:
  • praca indywidualna,
  • zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
  • czynności samoobsługowe dzieci (np. związanie z utrzymaniem higieny osobistej, porządku w sali, szatni) oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.,
  • spacery i wycieczki,
  • zajęcia organizowane przez nauczycielkę całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach,
  • udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w przedszkolu i poza nim,
  • udział w konkursach, festiwalach, przeglądach, quizach, turniejach.
  1. WARUNKI BAZOWE NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROGRAMU:
  • sale zabaw dla każdej grupy,
  • program wychowania przedszkolnego realizowany przez nauczycielki,
  • pomoce dydaktyczne do zajęć, zabaw,
  • wyposażone kąciki zabaw i sale do zabaw,
  • ogród przedszkolny.

 

IV. PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECK

Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka w tym:

  • Prawidłowo zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
  • Poszanowania wszelkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.
  • Ochrony przed wszelkimi wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
  • Wyrażania swoich uczuć i myśli.
  • Umożliwienie zdobywania nauki przez zabawę z uwzględnieniem indywidualnych możliwości.
  • Opieki i ochrony.

Dziecko w przedszkolu ma zagwarantowane prawo do:

  • poszanowania własnej godności i prawo do nietykalności.
  • Posiadania własnego zdania i możliwości wyrażania go.
  • Proszenia o to czego chce, ale nie wymagania tego.
  • Popełniania błędów i możliwości naprawiania ich.
  • Akceptacji takim, jakim ono jest.
  • Przebywania w warunkach sprzyjających jego rozwojowi.
  • Indywidualnego tempa procesu rozwojowego.
  • Przebywania w warunkach zabezpieczających bezpieczeństwo, ochronę zdrowia oraz zdrowe jedzenie.
  • Korzystania z dóbr kulturalnych.
  • Poszanowania własności.
  • Znajomości swoich praw i korzystania z nich.
  • Ciszy, spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje.
  • Korzystania z kontaktów interpersonalnych z dziećmi i dorosłymi.
  • Kształtowania prawidłowych kontaktów społecznych.
  • Bawienia się i wybierania towarzyszy zabaw.
  • Przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić.
  • Pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego.
  • Zdobywania wiedzy i umiejętności, badania i eksperymentowania.
  • Podejmowania decyzji (ograniczonego względami bezpieczeństwa) i ponoszenia ich konsekwencji.
  • Uczęszczania we wszystkich formach aktywności.
  • Snu i odpoczynku, jeśli tego potrzebuje.
  • Jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione.
  • Regulowania własnych potrzeb.
  • Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej.

 

Dziecko w przedszkolu ma obowiązek, w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:

Przestrzegać wszelkie umowy zawarte z nauczycielką, a w szczególności:

  • Nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycieli.
  • Sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne oraz zgłaszać wszelkie przykre wypadki, uszkodzenia itp. związane ze zdrowiem dzieci.
  • Dbać o sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu.
  • Dbać o estetyką i czystość pomieszczeń, w których przebywa.
  • Przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i  etycznych.

V. PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW:

Rodzice mają prawo:

  • Zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy nauczyciela w danej grupie.
  • Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka.
  • Wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków, propozycji oraz uwag dotyczących pracy przedszkola.
  • Wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa tj. Radę Rodziców.
  • Decydować o liczbie godzin pobytu dziecka w przedszkolu.
  • Uczestniczyć w zajęciach dydaktyczno- wychowawczych.
  • Znać jadłospis na cały dzień.
  • Proponować rodzaje zajęć dodatkowych.

Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

  • Przestrzegania Statusu Przedszkola Samorządowego w Szczebrzeszynie.
  • Wyposażenia dziecka w niezbędną odzież, przedmioty i przybory.
  • Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji.
  • Przyprowadzenie i odebranie dziecka osobiście lub przez upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.
  • Przestrzeganie godzin pracy przedszkola.
  • Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.
  • Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłocznie zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
  • Przestrzeganie zasad higieny i bhp na terenie przedszkola.
  • Wykazywanie zainteresowania postępami dziecka w procesie dydaktyczno- wychowawczym, uczestniczyć  w zebraniach rodziców, utrzymywać stały kontakt z nauczycielem bądź dyrektorem przedszkola w celu uzyskania aktualnych informacji o dziecku.

VI. Zadania nauczyciela w przedszkolu

Nauczyciel:

  1. Współdziała z rodzicami i opiekunami prawnymi:
  • współpracuje w zakresie realizacji zadań wynikających z podstawowych programowej wychowania przedszkolnego,
  • włącza rodziców w życie przedszkola.
  1. Planuje i prowadzi pracę dydaktyczno- wychowawczą oraz jest odpowiedzialny zajej efekty.
  2. Zbiera informacje o dzieciach – prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka.
  3. Współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  4. Wspiera każdego wychowanka w jego rozwoju.
  5. Kształci i wychowuje dzieci w umiłowaniu Ojczyzny w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
  6. Dba o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich.
  7. Tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania oraz dąży do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dziecin poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy.
  8. Wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie oraz rzeczywistości społeczno- kulturalnej i przyrodniczej.
  9. Otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowanie metody i formy pracy do jego możliwości.
  10. Utrzymuje stały kontakt z rodzicami (opiekunami) oraz udziela im rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju.
  11. Współpracuje z domem rodzinnym wychowanka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
  12. Dba o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków.
  13. Codziennie sumienie przygotowuje się do pracy z dziećmi.
  14. Prowadzi dokumentacje zgodnie z określonymi przepisami.
  15. Doskonali swoje kwalifikacje zawodowe.
  16. Dąży do pełni własnego rozwoju osobowego.
  17. Współtworzy dobrą atmosferę pracy w przedszkolu.
  18. Przestrzega podstawowe zasady BHP i ppoż. oraz dyscyplinę pracy.

VII. STANDARDY OSIĄDNIĘĆ DZIECI

Opracowane na podstawie Kodeksu Przedszkola w grupach I-IV

BĄDŹ KULTURALNY:

STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIEDCI:

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI:

-Używa form grzecznościowych (proszę, dziękuję, przepraszam).

-Uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach,

-Dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczyciela, postacie z literatury itp.)

-Utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (sklep, kino itp.)

-Okazuje szacunek dorosłym, osobom starszym.

-Uwrażliwienie dzieci na potrzeb innych członków rodzinny- spokojne i ciche zachowanie podczas odpoczynku, opiekowanie się osobami starszymi, chorymi.

-Posiada nawyk witania się i żegnania z innymi osobami poprzez stosowanie odpowiednich form grzecznościowych.

-Utrwalanie używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, itd.

-Jest miłe dla innych osób (dorosłych, kolegów).

-Uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa.

-Dba o porządek wokół siebie.

-Samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i w przedszkolu- sprzątanie zabawek, układanie książek.

-Szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce.

-Przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu (papiery wyrzucamy do kosza, nie niszczymy drzew, krzewów).

-Słucha kiedy inni mówią, mówi kiedy inni słuchają.

-Rozmowy z dziećmi na temat savoir-vivr'u – stosowanie ich w codziennych sytuacjach.

-Nie mówi z pełnymi ustami.

-Opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia.

 

BĄDŹ KOLEŻEŃSKI:

 

STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIEDCI:

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI:

-Bawi się zgodnie z rówieśnikami.

-Zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie.

-Szanuje cudzą własność.

-Interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie trudu włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów.

-Okazuje pomoc dzieciom słabszym, bierze pod uwagę potrzeby innych.

-Rozumienie, że inni mają takie same potrzeby.

-Potrafi podzielić się z kolegami zabawką, słodyczami itp.

-Rozumienie, że inni mają potrzebę uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy i w związku z tym dzielenie się nimi.

-Nie wyrządza nikomu krzywdy – nie wyśmiewa się, przedrzeźnia, nie przezywa.

-Dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania- rozumienie przeżyć z tym związanych.

-Pomaga potrzebującym kolegom.

-Opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują.

 

KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE

 

STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIEDCI:

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI:

-Unika krzyku, kłótni, przestrzega określonych umów – rozumie konsekwencje łamania przyjętych umów.

-Ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich:

  • posługiwanie się umiarkowanym głosem,
  • mądre rozwiązania zaistniałych konfliktów,
  • podporządkowanie się dyżurnemu np. w łazience,
  • ponoszenie konsekwencji łamania przyjętych umów,
  • reagowanie na umówiony sygnał np. kończący zabawę.

-Nazywa pozytywne cechy charakteru: koleżeńskość, życzliwość, uprzejmość, tolerancje.

-Słuchanie utworów literackich: sytuacje edukacyjne, scenki dramowe – nazywanie cech charakteru głównych postaci.

-Wyraża swoje emocje w sposób kontrolowany, korzysta z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach.

-Uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć, wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych.

-Zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji nie wyrządzając krzywdy innym np. darcie papieru, dmuchanie w bibułkę przyczepioną do nosa, zgniatanie gazety.

-Poznanie wzorców właściwego zachowania- postawa nauczyciela, postacie z literatury.

-Prawidłowo przyjmuje krytykę, cieszy się z sukcesów.

-Uczenie prawidłowego przyjmowania pochwał i krytyki; poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów innych.

-Unika kłamstwa.

-Rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych.

-Podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach.

-Rozróżnia prawdę, fałsz; dobro od zła.

-Rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich i w sytuacjach codziennych.

-Podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań.

-Układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków.

-Mówi o swoich uczuciach.

-Uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć.

-Prowadzenie rozmów  dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z uczuciami drugiej osoby.

 

POZNAJ TRADYCJE RODZINNE I NARODOWE

STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIEDCI:

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI:

-Kultywuje tradycje swojej rodziny.

-Pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny.

-Pamięta o uroczystościach rodzinnych.

-Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział członków rodziny w uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach otwartych itp.

-Jest dumne z kraju, w którym mieszka.

-Uświadomienie dzieciom ich przynależności narodowej (zajęcia, każda nadarzająca się okazja) -jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce.

-Poznawanie mapy Polski, najważniejszych miast i rzek.

-Szanuje język ojczysty i tradycje narodowe.

-Zapoznanie dzieci z barwami narodowymi, godłem, hymnem Polski.

-Zna piękno swojego kraju, regionu, miasta.

-Organizowanie spacerów i wycieczek- kierowanie obserwacji dziecka na miejsca charakterystyczne dla dzielnicy, miasta, kraju.

-Wie gdzie pracują jego rodzice i zna wartości wypływające z wykonywanego zawodu.

-Prowadzenie rozmów, zajęć dotyczących poznania pracy zawodowej rodziców, dziadków, zapraszanie przedstawicieli na zajęcia do przedszkola.

-Realizowanie tematów kompleksowych dotyczących poznawania zawodów np. strażaka, lekarza, policjanta, nauczyciela itp.

 

DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO

STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIEDCI:

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI:

-Przestrzega zakazu nie oddalania się od grupy (z określonego miejsca).

-Ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, ogród przedszkolny) oraz na wycieczkach.

-Rozumie zakaz brania do rąk nieznanych przedmiotów, produktów.

-Przestrzeganie zakazu spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, grzyby, słodycze itp. otrzymane od obcych).

-Informuje dorosłych o swoich dolegliwościach, złym samopoczuciu.

-Omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia czy innej dolegliwości.

-Zna swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania.

-Zapamiętanie własnego imienia, nazwiska i adresu zamieszkania.

-Unika niebezpiecznych zabaw i zachowań.

-Dostarczanie dzieciom wzorców zachowania (filmy edukacyjne, teatrzyki, pogadanki)- poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań.

-Zachowuje ostrożność w kontaktach z obcymi.

-Poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu.

-Nie zbliża się do nieznanych zwierząt.

-Oglądanie slajdów, filmów o właściwym zachowaniu w zoo, omówienie zachowań zwierząt, gdy: zwierzę jest zdenerwowane, chore, boi się.

-Organizowanie spotkań z weterynarzem.

-Przestrzega zasad ruchu drogowego dla pieszych.

-Dostarczanie wzorów właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki).

-Organizowanie spotkań z policjantem, strażnikiem miejskim.

-Uważnie porusza się po budynku przedszkola oraz w ogrodzie przedszkolnym.

-Ustalenie jasnych zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu – przestrzeganie umów grupowych.

 

DBAJ O SWOJE ZDROWIE

 

STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIEDCI:

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI:

-Zna zasady porozumiewania się z nauczycielem i kolegami.

-Dostarczenie wzorców właściwego zachowania w różnych miejscach i sytuacjach.

-Rozumie znaczenie pobytu na świeżym powietrzu.

-Codzienne korzystanie z pobytu w ogrodzie.

-Organizowanie zabaw na terenie ogrodu.

-Rozumie zasadę ubierania się odpowiednio do pogody.

-Uczenie umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubierania w zależności od warunków atmosferycznych.

-Rozumie zależność przegrzewania organizmu a zachorowalności.

-Dba o czystość swojego ciała i ubrania.

-Rozumie znaczenie codziennego mycia ciała.

-Wdrażanie do konieczności codziennego zmieniania ubrania.

-Przestrzeganie zasady mycia rąk.

-Rozumie potrzebę spożywania warzyw i owoców.

-Przełamywanie niechęci do spożywania surówek i owoców.

-rozumienie znaczenia spożywania warzyw i owoców dla organizmu jako źródła witamin.

-Samodzielne przyrządzanie surówek dla swoich kolegów.

-Rozumienie znaczenia zdrowego odżywiania.

-Organizowanie wycieczek do gospodarstw ekologicznych.

-Zakładanie małych hodowli- rzeżucha, pietruszka, szczypior.

-Organizowanie spotkań za specjalistami ds. żywienia.

-Porozumiewa się umiarkowanym głosem, unika hałasu.

-Uczenie się mówienia cichym głosem.

-Rozumie znaczenie cichej zabawy i nie przeszkadza innym.

-Rozumie znaczenie hałasu dla organizmu.

-Lubi zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne.

-Czynne uczestniczenie w zabawach ruchowych, terenowych, ćwiczeniach porannych, gimnastycznych, spacerach, wycieczkach.

-Wykorzystanie potrzeby spontanicznego ruchu dziecka.

-Doskonalenie sprawności fizycznej.

-Nie boi się wizyty u lekarza.

-Rozumie  potrzeby kontrolnych wizyt u lekarza pediatry i stomatologa.

-Wdrażanie do potrzeby kontrolowania i lecznia zębów.

-Wskazywanie przykładów nie dbania o własne zdrowie.

 

VIII. SYSTEM NAGRÓD I KAR

Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi „Kodeks postępowania” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały.  Mają one wartość zachęcającą  do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.

 

FORMY NAGRADZANIA ZACHOWAŃ RESPEKTUJĄCYCH USTALONE NORMY I ZASADY POSTĘPOWANIA.

  • Pochwała wobec grupy,
  • pochwała indywidualna,
  • pochwała przed rodzicami,
  • atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci,
  • darzenie dziecka szczególnym zaufaniem np. zwiększając zakres jego samodzielności,
  • drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania (odznaka,order)

NAGRADZAMY ZA:

  • stosowanie ustalonych umów i reguł,
  • wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania,
  • wypełnienie podjętych obowiązków,
  • bezinteresowną pomoc innym,
  • stosowanie zasad ochrony przyrody,
  • aktywny udział w pracach grupy.

Po ustaleniu norm postępowania powinniśmy także ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.

 

FORMY DZIAŁAŃ ZA NIESTOSOWANIE SIĘ DO USTALONYCH WSPÓLNIE REGÓŁ

  • kara naturalna jako bezpośrednie następstwo winy (w sytuacjach nie zagrażających zdrowy dziecka),
  • zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
  • upomnienie słowne (przypomnienie obowiązujących zasad),
  • rozmowa- przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji),
  • wyrażanie przez nauczyciela smutku i nie zadowolenia z powodu zachowania dziecka,
  • odsunięcie na krótki czas od zabawy,
  • poinformowanie rodziców o przewinieniu.

KARY STOSUJEMY ZA:

  • nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu,
  • stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
  • zachowania agresywne,
  • niszczenie wytworów pracy innych, ich własności,
  • celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.

IX. MODEL  ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA

ABSOLWENT PRZEDSZKOLA

  1. DOJRZAŁOŚĆ FIZYCZNA:
  • jest sprawny ruchowo,
  • posiada nie zaburzoną koordynacje wzrokowo-ruchową,
  • jest sprawny manualnie,
  • cechuje go poprawne funkcjonowanie organów zmysłowych,
  • jest odporny na zmęczenie i choroby.
  1. DOJRZAŁOŚĆ UMYSŁOWA:
  • jest aktywny poznawczo,
  • zainteresowany czytaniem i pisaniem,
  • posiada zasób doświadczeń i wyobrażeń będących podstawą ro rozwoju pojęć,
  • orientuje się w najbliższym otoczeniu,
  • potrafi słuchać uważnie i ze zrozumieniem,
  • wypowiada się swobodnie i zrozumiale dla otoczenia, opowiada, wyraża własne życzenia, sądy, wnioski i oceny, stawia pytania,
  • potrafi być odpowiedzialny- rzetelnie wywiązuje się z podejmowanych zadań, ma szacunek do pracy swojej i innych,
  • zna podstawowe zasady ochrony przyrody.
  1. DOJRZAŁOŚĆ DO CZYTANIA I PISANIA:
  • potrafi dokonać analizy i syntezy wyrazów koniecznej w procesie różnicowania kształtów, dźwięków, ich rozpoznawania i odtwarzania,
  • rozumie symboliczne znaczenie słów,
  • posiada orientację przestrzenną umożliwiającą rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków położenia odwzorowywanych form graficznych,
  • posiada rozwinięty słuch fonematyczny.
  1. DOJRZAŁOŚĆ DO MATEMATYKI:
  • rozumie i określa stosunki przestrzenne, czasowe, ilościowe,
  • klasyfikuje przedmioty według przeznaczenia, wielkości, kształtu, koloru,
  • dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie swoich indywidualnych możliwości,
  • zna i potrafi posługiwać się cyframi i wybranymi znakami matematycznymi.
  1. DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNO-EMOCJONALNA:
  • jest w wystarczającym stopniu samodzielny,
  • nie ma problemów z nawiązywaniem kontaktów z nauczycielem, kolegami,
  • podporządkowuje się obowiązującym wymaganiom dyscypliny,
  • jest obowiązkowy, wytrwały, liczy się z opinią innych,
  • potrafi panować nad swoimi emocjami,
  • potrafi dokonywać samooceny, oceny postępowania innych, wie, co jest dobre,
  • jest zainteresowany dziełami kultury, wrażliwy na piękno przyrody,
  • ma poczucie własnej wartości,
  • kształtuje własne „ja” w harmonii ze środowiskiem.

X. MODEL NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA

DOBRY NAUCZYCIEL I WYCHOWAWCA TO KTOŚ, KTO:

W relacjach z wychowankami:

  1. Jest przyjacielem dziecka, wspiera go w rozwoju.
  2. Zna i przestrzega prawa dziecka.
  3. Jest otwarty na problemy dziecka i jego otoczenia.
  4. Jest kreatywny i empatyczny.
  5. Częściej stosuje nagrody niż kary.
  6. Zawsze dotrzymuje umów, przyrzeczeń, dochowuje tajemnic.
  7. Potrafi przyznać się do pomyłek i błędów.

W relacjach z rodzicami:

  1. Wspiera rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej.
  2. Pogłębia wiedzę rodziców- informując o osiągnięciach i ewentualnych trudnościach dziecka.
  3. Wspólnie z rodzicami ustala tok postępowania i formy oddziaływań wychowawczych.
  4. Uznaje prawo głosu rodziców  w ważnych sprawach dotyczących dziecka.
  5. Stwarza podstawy do budowania partnerstwa we współdziałaniu głównych środowisk edukacji dziecka.
  6. Zna warunki życia dziecka i zainteresowania.
  7. Odznacza się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym.

W relacjach z przedszkolem:

  1. Łatwo nawiązuje kontakty, jest komunikatywny.
  2. Potrafi współpracować w zespole, jest koleżeński.
  3. Identyfikuje się z przedszkolem i pracą pedagogiczną.
  4. Potrafi zaplanować prace opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną zgodnie ze strategią rozwoju przedszkola.
  5. Posiada wysokie kwalifikacje zawodowe i stale doskonali swój warsztat pracy dbając o swój rozwój.
  6. Sumiennie i staranie przygotowuje się do zajęć z dziećmi.
  7. Podejmuje z własnej inicjatywy różnorodne czynności poza ustalonych harmonogramem godzin.

 

XI. MODEL PRACOWNIKA OBSŁUGI

DOBRY PRACOWNIK TO KTOŚ, KTO:

  1. Potrafi współdziałać z nauczycielem.
  2. Dba o bezpieczeństwo dzieci.
  3. Jest odpowiedzialny, kulturalny.
  4. W kontaktach interpersonalnych jest życzliwy i taktowny.
  5. Zna swoje obowiązki i sumiennie się z nich wywiązuje.
  6. Jest otwarty na problemy przedszkola.
  7. Nie angażuje się w kontakty nauczyciela z rodzicami.

 

XII. ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ Z RODZICAMI

 

  1. Poznanie środowiska rodzinnego wychowanków.
  2. Współdziałanie oby środowisk w celu ujednolicenia działań wychowawczych.
  3. Prowadzenie pedagogizacji rodziców.
  4. Stwarzanie pozytywnej atmosfery we wzajemnych kontaktach.
  5. Inspirowanie rodziców do działań na rzecz grupy, przedszkola i ochrony środowiska.
  6. Przekazywanie rzetelnych informacji na temat dziecka, jego postępów i przyczyn trudności w zdobywaniu umiejętności i wiedzy.
  7. Przedstawianie pozytywnych zachowań i osiągnięć dziecka, a dopiero w drugiej kolejności uwag negatywnych.
  8. Inicjowanie pomocy rodziców w ulepszaniu warunków pracy placówki.

XIII. ZASADY WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

 

  1. Kontynuowanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-pedagogiczną, placówkami oświatowymi i organizacjami społecznymi działającymi na terenie miasta poprzez udział w przygotowywanych imprezach i akcjach charytatywnych.
  2. Organizowanie imprez kulturalnych dla rodziców i środowiska lokalnego.
  3. Współdziałanie w poszukiwaniu sponsorów na potrzeby związanie z wychowaniem dzieci.

XIV. SYSTEM INFORMACJI O POSTEPACH EDUKACYJNYCH DZIECKA

Informacja o postępach edukacyjnych dziecka ma:

  • Służyć jego rozwojowi, wskazywać jego mocne i słabe strony.
  • Motywować do osiągania postępów rozwojowych i edukacyjnych.
  • Służyć jako podstawa do rozmowy z rodzicami.
  • Ułatwiać kontakt z rodzicami- tworząc w ten sposób partnerski układ mający na celu pomoc dziecku w osiągnięciu jak najpełniejszego rozwoju.

Formy przekazywania informacji:

  • rozmowa indywidualna, konsultacja,
  • zebrania ogólne, grupowe,
  • kąciki dla rodziców, informacja pisemna-  arkusze diagnozy,
  • zajęcia otwarte,
  • wspólne uroczystości i imprezy- festyny.

XV. KRYTERIA SUKCESU I EWALUACJA

Miarą osiągnięcia celu programu wychowawczego będzie:

  1. OBRAZ DZIECKA:
  • zna normy i zasady obowiązujące w przedszkolu,
  • jest zainteresowane otaczającym światem,
  • wie co sprzyja i zagraża jemu samemu i kolegom,
  • jest samodzielne, bezinteresownie pomaga innym,
  • jest tolerancyjne,
  • podejmuje próby oceny swojego postepowania,
  • szanuje swoja i cudza własność,
  • rozumie konieczność ponoszenia konsekwencji swojego postępowania,
  • zna swoje prawa i obowiązki,
  • działa na rzecz środowiska naturalnego.
  1. DOBRA WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
  • podejmują systematyczna współpracę z placówką,
  • są otwarci na rady i sugestie nauczyciela,
  • czuja się współgospodarzami,
  • biorą czynny udział w pracach przedszkola,
  • służą radą i pomocą.
  1. ZADOWOLENIE NAUCZYCIELI WYNIKAJĄCE Z:
  • jednolitych oddziaływań wychowawczych  wszystkich nauczycieli,
  • osiągania dobrych efektów pracy,
  • bliższego kontaktu z dzieckiem, akceptowania jego podmiotowości,
  • wzrostu poziomu kompetencji wychowawczych.
  1. UWAGI KOŃCOWE:

 

1)      Za realizację programu wychowawczego odpowiedzialne są wszystkie nauczycielki.

2)      Program zostanie wykorzystany do tworzenia mikrosystemów wychowawczych dla poszczególnych grup.

3)      Zadania realizowane będą wspólnie z rodzicami.

4)      W ewaluacji uwzględnia się opinie wychowanków, rodziców, nauczycieli, pracowników przedszkola, przedstawicieli organów prowadzących oraz sugestie nadzoru pedagogicznego.

Sposoby ewaluacji

  • Analiza dokumentów- dziennik, plany wynikowe grup, arkusze umiejętności,
  • Arkusze obserwacji,
  • Ankiety kierowane do rodziców, nauczycieli,
  • Ocena realizacji „Programu Wychowawczego” na półrocznej i końcowej radzie pedagogicznej.

XVI. LITERATURA:

  1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. RP, nr 78 z 16 lipca 1997 r. poz. 483),
  2. Konwencja Praw Dziecka z 7 lipca 1991,
  3. H. Muszyński „Zarys teorii wychowania”, PWN, Warszawa 1977,
  4. Podstawy pedagogiki przedszkolnej pod. Red. M. Kwiatowskiej, WSiP, Warszawa 1985,
  5. Status Przedszkola

 

Program zatwierdzony uchwałą Rady Rodziców z dn. …....