PROGRAM WYCHOWAWCZY
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO
W SZCZEBRZESZYNIE
NA LATA 2013-2016
PRACOWANY PRZEZ RADĘ PEDAGOGICZNĄ PRZY WSPÓŁUDZIALE RODZICÓW
SPIS TREŚCI
Wstęp..................................................................................................................................3
Cele wychowawcze przedszkola …...................................................................................3
Procedury osiągania celów..................................................................................................4
Prawa i obowiązki dziecka..................................................................................................5
Prawa i obowiązki rodziców................................................................................................7
Zadania nauczyciela przedszkola........................................................................................8
Standardy osiągnięć dzieci..................................................................................................9
System kar i nagród.............................................................................................................18
Model absolwenta................................................................................................................19
Model nauczyciela przedszkola............................................................................................20
Model pracownika obsługi....................................................................................................22
Zasady współpracy nauczyciela z rodzicami........................................................................22
Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym....................................................................22
System informacji o postępach edukacyjnych dziecka.........................................................23
Kryteria sukcesu i ewaluacja.................................................................................................23
Literatura...............................................................................................................................25
- I. WSTĘP
Program wychowawczy Przedszkola Samorządowego w Szczebrzeszynie
został stworzony w oparciu o Podstawę Programową wychowania Przedszkolnego.
„Wychowanie” jest jednym z trudniejszych do zdefiniowania pojęć pedagogicznych. Wychowanie w ogólnym spojrzeniu jest świadomym , celowym i specyficznym działaniem pedagogicznym rodziców i nauczycieli, dokonywanym przede wszystkim przez słowo (i inne postaci interakcji, zwłaszcza przykład osobisty) zmierzające do osiągnięcia względnie trwałych zmian w rozwoju umysłowym, społecznym, kulturowym, duchowym jednostki ludzkiej.
Wychowanie rozpoczyna się w rodzinie, natomiast przedszkole tylko je kontynuuje i ukierunkowuje. Przedszkole nie może zastąpić domu rodzinnego, może uzupełnić jedynie i wzbogacić doświadczenia dziecka w tych sferach, w których oddziaływanie domu jest niewystarczające. Celem działań nauczyciela powinno być pośredniczenie w przekazywaniu i nabywaniu konkretnych treści wartościom uniwersalnym w czasie wspólnego działania, a przez to powodowanie wewnętrznego rozwoju dziecka.
Program wychowawczy ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględnia potrzeby społeczności przedszkolnej tj. dzieci, rodziców i środowiska oraz pracowników. Integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych, ujednolica oddziaływania wychowawcze, kieruje procesy wychowawcze na właściwe tory.
II. CELE WYCHOWAWCZE PRZEDSZKOLA
- Wzmocnienie więzi emocjonalnej z rodziną oraz najbliższym środowiskiem dziecka.
- Poszukiwanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń.
- Stwarzanie dzieciom warunków do odkrywania siebie i innych przez własne działania.
- Rozwijanie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny.
- Umożliwienie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
- Wdrożenie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo.
- Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „JA”.
- Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi oraz przyrody.
- Uczenie dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu i uwzględniania potrzeb innych.
III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
- METODY PRACY:
- Przyswajanie- metody podające: opowiadanie, wiersze, piosenki, rozmowa, historyjka obrazkowa, praca z tekstem;
- Odkrywanie- metody problemowe: gry dydaktyczne, giełda pomysłów- „burza mózgów”, inscenizacja;
- Przeżywanie- metody aktywizujące: pokaz, drama, wystawa-ekspozycja;
- Działanie- metody praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne np. krzyżówki, rebusy, rozsypanki.
- FORMY PRACY:
- praca indywidualna,
- zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
- czynności samoobsługowe dzieci (np. związanie z utrzymaniem higieny osobistej, porządku w sali, szatni) oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.,
- spacery i wycieczki,
- zajęcia organizowane przez nauczycielkę całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach,
- udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w przedszkolu i poza nim,
- udział w konkursach, festiwalach, przeglądach, quizach, turniejach.
- WARUNKI BAZOWE NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROGRAMU:
- sale zabaw dla każdej grupy,
- program wychowania przedszkolnego realizowany przez nauczycielki,
- pomoce dydaktyczne do zajęć, zabaw,
- wyposażone kąciki zabaw i sale do zabaw,
- ogród przedszkolny.
IV. PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECK
Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka w tym:
- Prawidłowo zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
- Poszanowania wszelkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.
- Ochrony przed wszelkimi wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
- Wyrażania swoich uczuć i myśli.
- Umożliwienie zdobywania nauki przez zabawę z uwzględnieniem indywidualnych możliwości.
- Opieki i ochrony.
Dziecko w przedszkolu ma zagwarantowane prawo do:
- poszanowania własnej godności i prawo do nietykalności.
- Posiadania własnego zdania i możliwości wyrażania go.
- Proszenia o to czego chce, ale nie wymagania tego.
- Popełniania błędów i możliwości naprawiania ich.
- Akceptacji takim, jakim ono jest.
- Przebywania w warunkach sprzyjających jego rozwojowi.
- Indywidualnego tempa procesu rozwojowego.
- Przebywania w warunkach zabezpieczających bezpieczeństwo, ochronę zdrowia oraz zdrowe jedzenie.
- Korzystania z dóbr kulturalnych.
- Poszanowania własności.
- Znajomości swoich praw i korzystania z nich.
- Ciszy, spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje.
- Korzystania z kontaktów interpersonalnych z dziećmi i dorosłymi.
- Kształtowania prawidłowych kontaktów społecznych.
- Bawienia się i wybierania towarzyszy zabaw.
- Przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić.
- Pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego.
- Zdobywania wiedzy i umiejętności, badania i eksperymentowania.
- Podejmowania decyzji (ograniczonego względami bezpieczeństwa) i ponoszenia ich konsekwencji.
- Uczęszczania we wszystkich formach aktywności.
- Snu i odpoczynku, jeśli tego potrzebuje.
- Jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione.
- Regulowania własnych potrzeb.
- Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej.
Dziecko w przedszkolu ma obowiązek, w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:
Przestrzegać wszelkie umowy zawarte z nauczycielką, a w szczególności:
- Nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycieli.
- Sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne oraz zgłaszać wszelkie przykre wypadki, uszkodzenia itp. związane ze zdrowiem dzieci.
- Dbać o sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu.
- Dbać o estetyką i czystość pomieszczeń, w których przebywa.
- Przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych.
V. PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW:
Rodzice mają prawo:
- Zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy nauczyciela w danej grupie.
- Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka.
- Wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków, propozycji oraz uwag dotyczących pracy przedszkola.
- Wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa tj. Radę Rodziców.
- Decydować o liczbie godzin pobytu dziecka w przedszkolu.
- Uczestniczyć w zajęciach dydaktyczno- wychowawczych.
- Znać jadłospis na cały dzień.
- Proponować rodzaje zajęć dodatkowych.
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- Przestrzegania Statusu Przedszkola Samorządowego w Szczebrzeszynie.
- Wyposażenia dziecka w niezbędną odzież, przedmioty i przybory.
- Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji.
- Przyprowadzenie i odebranie dziecka osobiście lub przez upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.
- Przestrzeganie godzin pracy przedszkola.
- Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.
- Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłocznie zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
- Przestrzeganie zasad higieny i bhp na terenie przedszkola.
- Wykazywanie zainteresowania postępami dziecka w procesie dydaktyczno- wychowawczym, uczestniczyć w zebraniach rodziców, utrzymywać stały kontakt z nauczycielem bądź dyrektorem przedszkola w celu uzyskania aktualnych informacji o dziecku.
VI. Zadania nauczyciela w przedszkolu
Nauczyciel:
- Współdziała z rodzicami i opiekunami prawnymi:
- współpracuje w zakresie realizacji zadań wynikających z podstawowych programowej wychowania przedszkolnego,
- włącza rodziców w życie przedszkola.
- Planuje i prowadzi pracę dydaktyczno- wychowawczą oraz jest odpowiedzialny zajej efekty.
- Zbiera informacje o dzieciach – prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka.
- Współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Wspiera każdego wychowanka w jego rozwoju.
- Kształci i wychowuje dzieci w umiłowaniu Ojczyzny w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
- Dba o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich.
- Tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania oraz dąży do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dziecin poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy.
- Wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie oraz rzeczywistości społeczno- kulturalnej i przyrodniczej.
- Otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowanie metody i formy pracy do jego możliwości.
- Utrzymuje stały kontakt z rodzicami (opiekunami) oraz udziela im rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju.
- Współpracuje z domem rodzinnym wychowanka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Dba o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków.
- Codziennie sumienie przygotowuje się do pracy z dziećmi.
- Prowadzi dokumentacje zgodnie z określonymi przepisami.
- Doskonali swoje kwalifikacje zawodowe.
- Dąży do pełni własnego rozwoju osobowego.
- Współtworzy dobrą atmosferę pracy w przedszkolu.
- Przestrzega podstawowe zasady BHP i ppoż. oraz dyscyplinę pracy.
VII. STANDARDY OSIĄDNIĘĆ DZIECI
Opracowane na podstawie Kodeksu Przedszkola w grupach I-IV
BĄDŹ KULTURALNY:
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIEDCI: |
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: |
-Używa form grzecznościowych (proszę, dziękuję, przepraszam). |
-Uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach, -Dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczyciela, postacie z literatury itp.) -Utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (sklep, kino itp.) |
-Okazuje szacunek dorosłym, osobom starszym. |
-Uwrażliwienie dzieci na potrzeb innych członków rodzinny- spokojne i ciche zachowanie podczas odpoczynku, opiekowanie się osobami starszymi, chorymi. |
-Posiada nawyk witania się i żegnania z innymi osobami poprzez stosowanie odpowiednich form grzecznościowych. |
-Utrwalanie używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, itd. |
-Jest miłe dla innych osób (dorosłych, kolegów). |
-Uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa. |
-Dba o porządek wokół siebie. |
-Samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i w przedszkolu- sprzątanie zabawek, układanie książek. -Szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce. -Przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu (papiery wyrzucamy do kosza, nie niszczymy drzew, krzewów). |
-Słucha kiedy inni mówią, mówi kiedy inni słuchają. |
-Rozmowy z dziećmi na temat savoir-vivr'u – stosowanie ich w codziennych sytuacjach. |
-Nie mówi z pełnymi ustami. |
-Opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia. |
BĄDŹ KOLEŻEŃSKI:
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIEDCI: |
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: |
-Bawi się zgodnie z rówieśnikami. |
-Zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie. |
-Szanuje cudzą własność. |
-Interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie trudu włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów. |
-Okazuje pomoc dzieciom słabszym, bierze pod uwagę potrzeby innych. |
-Rozumienie, że inni mają takie same potrzeby. |
-Potrafi podzielić się z kolegami zabawką, słodyczami itp. |
-Rozumienie, że inni mają potrzebę uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy i w związku z tym dzielenie się nimi. |
-Nie wyrządza nikomu krzywdy – nie wyśmiewa się, przedrzeźnia, nie przezywa. |
-Dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania- rozumienie przeżyć z tym związanych. |
-Pomaga potrzebującym kolegom. |
-Opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują. |
KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIEDCI: |
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: |
-Unika krzyku, kłótni, przestrzega określonych umów – rozumie konsekwencje łamania przyjętych umów. |
-Ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich:
|
-Nazywa pozytywne cechy charakteru: koleżeńskość, życzliwość, uprzejmość, tolerancje. |
-Słuchanie utworów literackich: sytuacje edukacyjne, scenki dramowe – nazywanie cech charakteru głównych postaci. |
-Wyraża swoje emocje w sposób kontrolowany, korzysta z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach. |
-Uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć, wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych. -Zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji nie wyrządzając krzywdy innym np. darcie papieru, dmuchanie w bibułkę przyczepioną do nosa, zgniatanie gazety. -Poznanie wzorców właściwego zachowania- postawa nauczyciela, postacie z literatury. |
-Prawidłowo przyjmuje krytykę, cieszy się z sukcesów. |
-Uczenie prawidłowego przyjmowania pochwał i krytyki; poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów innych. |
-Unika kłamstwa. |
-Rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych. -Podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach. |
-Rozróżnia prawdę, fałsz; dobro od zła. |
-Rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich i w sytuacjach codziennych. -Podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań. -Układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków. |
-Mówi o swoich uczuciach. |
-Uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć. -Prowadzenie rozmów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z uczuciami drugiej osoby. |
POZNAJ TRADYCJE RODZINNE I NARODOWE
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIEDCI: |
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: |
-Kultywuje tradycje swojej rodziny. |
-Pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny. |
-Pamięta o uroczystościach rodzinnych. |
-Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział członków rodziny w uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach otwartych itp. |
-Jest dumne z kraju, w którym mieszka. |
-Uświadomienie dzieciom ich przynależności narodowej (zajęcia, każda nadarzająca się okazja) -jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce. -Poznawanie mapy Polski, najważniejszych miast i rzek. |
-Szanuje język ojczysty i tradycje narodowe. |
-Zapoznanie dzieci z barwami narodowymi, godłem, hymnem Polski. |
-Zna piękno swojego kraju, regionu, miasta. |
-Organizowanie spacerów i wycieczek- kierowanie obserwacji dziecka na miejsca charakterystyczne dla dzielnicy, miasta, kraju. |
-Wie gdzie pracują jego rodzice i zna wartości wypływające z wykonywanego zawodu. |
-Prowadzenie rozmów, zajęć dotyczących poznania pracy zawodowej rodziców, dziadków, zapraszanie przedstawicieli na zajęcia do przedszkola. -Realizowanie tematów kompleksowych dotyczących poznawania zawodów np. strażaka, lekarza, policjanta, nauczyciela itp. |
DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIEDCI: |
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: |
-Przestrzega zakazu nie oddalania się od grupy (z określonego miejsca). |
-Ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, ogród przedszkolny) oraz na wycieczkach. |
-Rozumie zakaz brania do rąk nieznanych przedmiotów, produktów. |
-Przestrzeganie zakazu spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, grzyby, słodycze itp. otrzymane od obcych). |
-Informuje dorosłych o swoich dolegliwościach, złym samopoczuciu. |
-Omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia czy innej dolegliwości. |
-Zna swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania. |
-Zapamiętanie własnego imienia, nazwiska i adresu zamieszkania. |
-Unika niebezpiecznych zabaw i zachowań. |
-Dostarczanie dzieciom wzorców zachowania (filmy edukacyjne, teatrzyki, pogadanki)- poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań. |
-Zachowuje ostrożność w kontaktach z obcymi. |
-Poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu. |
-Nie zbliża się do nieznanych zwierząt. |
-Oglądanie slajdów, filmów o właściwym zachowaniu w zoo, omówienie zachowań zwierząt, gdy: zwierzę jest zdenerwowane, chore, boi się. -Organizowanie spotkań z weterynarzem. |
-Przestrzega zasad ruchu drogowego dla pieszych. |
-Dostarczanie wzorów właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki). -Organizowanie spotkań z policjantem, strażnikiem miejskim. |
-Uważnie porusza się po budynku przedszkola oraz w ogrodzie przedszkolnym. |
-Ustalenie jasnych zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu – przestrzeganie umów grupowych. |
DBAJ O SWOJE ZDROWIE
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ DZIEDCI: |
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: |
-Zna zasady porozumiewania się z nauczycielem i kolegami. |
-Dostarczenie wzorców właściwego zachowania w różnych miejscach i sytuacjach. |
-Rozumie znaczenie pobytu na świeżym powietrzu. |
-Codzienne korzystanie z pobytu w ogrodzie. -Organizowanie zabaw na terenie ogrodu. |
-Rozumie zasadę ubierania się odpowiednio do pogody. |
-Uczenie umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubierania w zależności od warunków atmosferycznych. -Rozumie zależność przegrzewania organizmu a zachorowalności. |
-Dba o czystość swojego ciała i ubrania. |
-Rozumie znaczenie codziennego mycia ciała. -Wdrażanie do konieczności codziennego zmieniania ubrania. -Przestrzeganie zasady mycia rąk. |
-Rozumie potrzebę spożywania warzyw i owoców. |
-Przełamywanie niechęci do spożywania surówek i owoców. -rozumienie znaczenia spożywania warzyw i owoców dla organizmu jako źródła witamin. -Samodzielne przyrządzanie surówek dla swoich kolegów. |
-Rozumienie znaczenia zdrowego odżywiania. |
-Organizowanie wycieczek do gospodarstw ekologicznych. -Zakładanie małych hodowli- rzeżucha, pietruszka, szczypior. -Organizowanie spotkań za specjalistami ds. żywienia. |
-Porozumiewa się umiarkowanym głosem, unika hałasu. |
-Uczenie się mówienia cichym głosem. -Rozumie znaczenie cichej zabawy i nie przeszkadza innym. -Rozumie znaczenie hałasu dla organizmu. |
-Lubi zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne. |
-Czynne uczestniczenie w zabawach ruchowych, terenowych, ćwiczeniach porannych, gimnastycznych, spacerach, wycieczkach. -Wykorzystanie potrzeby spontanicznego ruchu dziecka. -Doskonalenie sprawności fizycznej. |
-Nie boi się wizyty u lekarza. |
-Rozumie potrzeby kontrolnych wizyt u lekarza pediatry i stomatologa. -Wdrażanie do potrzeby kontrolowania i lecznia zębów. -Wskazywanie przykładów nie dbania o własne zdrowie. |
VIII. SYSTEM NAGRÓD I KAR
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi „Kodeks postępowania” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
FORMY NAGRADZANIA ZACHOWAŃ RESPEKTUJĄCYCH USTALONE NORMY I ZASADY POSTĘPOWANIA.
- Pochwała wobec grupy,
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed rodzicami,
- atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci,
- darzenie dziecka szczególnym zaufaniem np. zwiększając zakres jego samodzielności,
- drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania (odznaka,order)
NAGRADZAMY ZA:
- stosowanie ustalonych umów i reguł,
- wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania,
- wypełnienie podjętych obowiązków,
- bezinteresowną pomoc innym,
- stosowanie zasad ochrony przyrody,
- aktywny udział w pracach grupy.
Po ustaleniu norm postępowania powinniśmy także ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.
FORMY DZIAŁAŃ ZA NIESTOSOWANIE SIĘ DO USTALONYCH WSPÓLNIE REGÓŁ
- kara naturalna jako bezpośrednie następstwo winy (w sytuacjach nie zagrażających zdrowy dziecka),
- zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
- upomnienie słowne (przypomnienie obowiązujących zasad),
- rozmowa- przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji),
- wyrażanie przez nauczyciela smutku i nie zadowolenia z powodu zachowania dziecka,
- odsunięcie na krótki czas od zabawy,
- poinformowanie rodziców o przewinieniu.
KARY STOSUJEMY ZA:
- nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu,
- stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
- zachowania agresywne,
- niszczenie wytworów pracy innych, ich własności,
- celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.
IX. MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA
ABSOLWENT PRZEDSZKOLA
- DOJRZAŁOŚĆ FIZYCZNA:
- jest sprawny ruchowo,
- posiada nie zaburzoną koordynacje wzrokowo-ruchową,
- jest sprawny manualnie,
- cechuje go poprawne funkcjonowanie organów zmysłowych,
- jest odporny na zmęczenie i choroby.
- DOJRZAŁOŚĆ UMYSŁOWA:
- jest aktywny poznawczo,
- zainteresowany czytaniem i pisaniem,
- posiada zasób doświadczeń i wyobrażeń będących podstawą ro rozwoju pojęć,
- orientuje się w najbliższym otoczeniu,
- potrafi słuchać uważnie i ze zrozumieniem,
- wypowiada się swobodnie i zrozumiale dla otoczenia, opowiada, wyraża własne życzenia, sądy, wnioski i oceny, stawia pytania,
- potrafi być odpowiedzialny- rzetelnie wywiązuje się z podejmowanych zadań, ma szacunek do pracy swojej i innych,
- zna podstawowe zasady ochrony przyrody.
- DOJRZAŁOŚĆ DO CZYTANIA I PISANIA:
- potrafi dokonać analizy i syntezy wyrazów koniecznej w procesie różnicowania kształtów, dźwięków, ich rozpoznawania i odtwarzania,
- rozumie symboliczne znaczenie słów,
- posiada orientację przestrzenną umożliwiającą rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków położenia odwzorowywanych form graficznych,
- posiada rozwinięty słuch fonematyczny.
- DOJRZAŁOŚĆ DO MATEMATYKI:
- rozumie i określa stosunki przestrzenne, czasowe, ilościowe,
- klasyfikuje przedmioty według przeznaczenia, wielkości, kształtu, koloru,
- dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie swoich indywidualnych możliwości,
- zna i potrafi posługiwać się cyframi i wybranymi znakami matematycznymi.
- DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNO-EMOCJONALNA:
- jest w wystarczającym stopniu samodzielny,
- nie ma problemów z nawiązywaniem kontaktów z nauczycielem, kolegami,
- podporządkowuje się obowiązującym wymaganiom dyscypliny,
- jest obowiązkowy, wytrwały, liczy się z opinią innych,
- potrafi panować nad swoimi emocjami,
- potrafi dokonywać samooceny, oceny postępowania innych, wie, co jest dobre,
- jest zainteresowany dziełami kultury, wrażliwy na piękno przyrody,
- ma poczucie własnej wartości,
- kształtuje własne „ja” w harmonii ze środowiskiem.
X. MODEL NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA
DOBRY NAUCZYCIEL I WYCHOWAWCA TO KTOŚ, KTO:
W relacjach z wychowankami:
- Jest przyjacielem dziecka, wspiera go w rozwoju.
- Zna i przestrzega prawa dziecka.
- Jest otwarty na problemy dziecka i jego otoczenia.
- Jest kreatywny i empatyczny.
- Częściej stosuje nagrody niż kary.
- Zawsze dotrzymuje umów, przyrzeczeń, dochowuje tajemnic.
- Potrafi przyznać się do pomyłek i błędów.
W relacjach z rodzicami:
- Wspiera rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej.
- Pogłębia wiedzę rodziców- informując o osiągnięciach i ewentualnych trudnościach dziecka.
- Wspólnie z rodzicami ustala tok postępowania i formy oddziaływań wychowawczych.
- Uznaje prawo głosu rodziców w ważnych sprawach dotyczących dziecka.
- Stwarza podstawy do budowania partnerstwa we współdziałaniu głównych środowisk edukacji dziecka.
- Zna warunki życia dziecka i zainteresowania.
- Odznacza się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym.
W relacjach z przedszkolem:
- Łatwo nawiązuje kontakty, jest komunikatywny.
- Potrafi współpracować w zespole, jest koleżeński.
- Identyfikuje się z przedszkolem i pracą pedagogiczną.
- Potrafi zaplanować prace opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną zgodnie ze strategią rozwoju przedszkola.
- Posiada wysokie kwalifikacje zawodowe i stale doskonali swój warsztat pracy dbając o swój rozwój.
- Sumiennie i staranie przygotowuje się do zajęć z dziećmi.
- Podejmuje z własnej inicjatywy różnorodne czynności poza ustalonych harmonogramem godzin.
XI. MODEL PRACOWNIKA OBSŁUGI
DOBRY PRACOWNIK TO KTOŚ, KTO:
- Potrafi współdziałać z nauczycielem.
- Dba o bezpieczeństwo dzieci.
- Jest odpowiedzialny, kulturalny.
- W kontaktach interpersonalnych jest życzliwy i taktowny.
- Zna swoje obowiązki i sumiennie się z nich wywiązuje.
- Jest otwarty na problemy przedszkola.
- Nie angażuje się w kontakty nauczyciela z rodzicami.
XII. ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ Z RODZICAMI
- Poznanie środowiska rodzinnego wychowanków.
- Współdziałanie oby środowisk w celu ujednolicenia działań wychowawczych.
- Prowadzenie pedagogizacji rodziców.
- Stwarzanie pozytywnej atmosfery we wzajemnych kontaktach.
- Inspirowanie rodziców do działań na rzecz grupy, przedszkola i ochrony środowiska.
- Przekazywanie rzetelnych informacji na temat dziecka, jego postępów i przyczyn trudności w zdobywaniu umiejętności i wiedzy.
- Przedstawianie pozytywnych zachowań i osiągnięć dziecka, a dopiero w drugiej kolejności uwag negatywnych.
- Inicjowanie pomocy rodziców w ulepszaniu warunków pracy placówki.
XIII. ZASADY WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
- Kontynuowanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-pedagogiczną, placówkami oświatowymi i organizacjami społecznymi działającymi na terenie miasta poprzez udział w przygotowywanych imprezach i akcjach charytatywnych.
- Organizowanie imprez kulturalnych dla rodziców i środowiska lokalnego.
- Współdziałanie w poszukiwaniu sponsorów na potrzeby związanie z wychowaniem dzieci.
XIV. SYSTEM INFORMACJI O POSTEPACH EDUKACYJNYCH DZIECKA
Informacja o postępach edukacyjnych dziecka ma:
- Służyć jego rozwojowi, wskazywać jego mocne i słabe strony.
- Motywować do osiągania postępów rozwojowych i edukacyjnych.
- Służyć jako podstawa do rozmowy z rodzicami.
- Ułatwiać kontakt z rodzicami- tworząc w ten sposób partnerski układ mający na celu pomoc dziecku w osiągnięciu jak najpełniejszego rozwoju.
Formy przekazywania informacji:
- rozmowa indywidualna, konsultacja,
- zebrania ogólne, grupowe,
- kąciki dla rodziców, informacja pisemna- arkusze diagnozy,
- zajęcia otwarte,
- wspólne uroczystości i imprezy- festyny.
XV. KRYTERIA SUKCESU I EWALUACJA
Miarą osiągnięcia celu programu wychowawczego będzie:
- OBRAZ DZIECKA:
- zna normy i zasady obowiązujące w przedszkolu,
- jest zainteresowane otaczającym światem,
- wie co sprzyja i zagraża jemu samemu i kolegom,
- jest samodzielne, bezinteresownie pomaga innym,
- jest tolerancyjne,
- podejmuje próby oceny swojego postepowania,
- szanuje swoja i cudza własność,
- rozumie konieczność ponoszenia konsekwencji swojego postępowania,
- zna swoje prawa i obowiązki,
- działa na rzecz środowiska naturalnego.
- DOBRA WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
- podejmują systematyczna współpracę z placówką,
- są otwarci na rady i sugestie nauczyciela,
- czuja się współgospodarzami,
- biorą czynny udział w pracach przedszkola,
- służą radą i pomocą.
- ZADOWOLENIE NAUCZYCIELI WYNIKAJĄCE Z:
- jednolitych oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli,
- osiągania dobrych efektów pracy,
- bliższego kontaktu z dzieckiem, akceptowania jego podmiotowości,
- wzrostu poziomu kompetencji wychowawczych.
- UWAGI KOŃCOWE:
1) Za realizację programu wychowawczego odpowiedzialne są wszystkie nauczycielki.
2) Program zostanie wykorzystany do tworzenia mikrosystemów wychowawczych dla poszczególnych grup.
3) Zadania realizowane będą wspólnie z rodzicami.
4) W ewaluacji uwzględnia się opinie wychowanków, rodziców, nauczycieli, pracowników przedszkola, przedstawicieli organów prowadzących oraz sugestie nadzoru pedagogicznego.
Sposoby ewaluacji
- Analiza dokumentów- dziennik, plany wynikowe grup, arkusze umiejętności,
- Arkusze obserwacji,
- Ankiety kierowane do rodziców, nauczycieli,
- Ocena realizacji „Programu Wychowawczego” na półrocznej i końcowej radzie pedagogicznej.
XVI. LITERATURA:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. RP, nr 78 z 16 lipca 1997 r. poz. 483),
- Konwencja Praw Dziecka z 7 lipca 1991,
- H. Muszyński „Zarys teorii wychowania”, PWN, Warszawa 1977,
- Podstawy pedagogiki przedszkolnej pod. Red. M. Kwiatowskiej, WSiP, Warszawa 1985,
- Status Przedszkola
Program zatwierdzony uchwałą Rady Rodziców z dn. …....