Kalendarium

Niedziela, 2024-05-05

Imieniny: Irydy, Tamary

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1121920
  • Do końca roku: 240 dni
  • Do wakacji: 47 dni

Kartka z kalendarza

PROGRAM PROFILAKTYCZNY

 

PROGRAM PROFILAKTYCZNY

 

 

 

PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W SZCZEBRZESZYNIE OPRACOWANY PRZEZ RADĘ PEDAGOGICZNĄ PRZY WSPÓŁUDZIALE RADY RODZICÓW

 

NA LATA 2013-2016

 

 

Podstawa programowa:

  1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
  2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
  3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Z 2009 r. Nr 4, poz. 17)
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczenia do użytków podręczników (Dz. U. Nr 89, poz. 730)

Charakterystyka programu:

 

Profilaktyka, to proces wspierania dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi oraz eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu.

 

Program profilaktyczny przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym. Ma on na celu tworzyć warunki do kształtowania postaw i wartości, ułatwiać dzieciom dokonywanie wyborów, mających znaczenie dla ich obecnego i przyszłego życia, uświadamiać dzieciom zagrożenia, które mogą wystąpić w przedszkolu, domu, na drodze oraz ograniczać liczbę niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci. Przygotować dzieci do tego, by potrafiły współżyć z innymi, poznawać zasady dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo w sytuacjach takich, że będą mogły się nauczyć, jak radzić sobie z trudnościami a w okresie dorastania i dorosłości, lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami. Promować i kształtować zdrowy styl życia.

 

Program profilaktyczny jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty w następujących obszarach:

 

  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. (1)
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku. (2)
  • Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. (5)
  • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych. (6)
  • Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń. (11)

 

Warunki realizacji programu:

 

Program można realizować przez cały rok szkolny, przez wszystkie nauczycielki oddziałów samodzielnie lub z pomocą policjanta, strażaka, lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego itp. Realizacja programu wymaga także wykorzystania różnorakich środków dydaktycznych wspomagających proces rozwoju dziecka, zorganizowanie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola, wdrożenia wszystkich pracowników przedszkola do realizacji programu i współpracy z rodzicami.

 

 

  • CELE GŁÓWNE

 

  • Promocja zdrowego stylu życia.
  • Tworzenie warunków sprzyjających własnemu bezpieczeństwu.
  • Kształtowanie postaw i umiejętności niezbędnych do podejmowania właściwych wyborów życiowych.
  • Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.
  • Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków.

 

  • CELE SZCZEGÓŁOWE

 

  • Kształtowanie u dzieci świadomej i czynnej postawy w dążenie do zachowania zdrowia.
  • Nabywanie przez dzieci właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych.
  • Rozwijanie aktywności ruchowej.
  • Przestrzeganie zasad bezpiecznych zabaw ruchowych, poruszania się w grupie na wycieczkach, spacerach.
  • Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń na drodze i wynikających z:

przypadkowych spotkań z nieznajomymi, zabaw zapałkami, spożywania lekarstw, środków chemicznych, nieznanych roślin, zbliżania się do zwierząt.

  • Wzmacnianie poczucia wartości i budowania pozytywnego obrazu siebie.
  • Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.
  • Radzenie sobie w sytuacjach zetknięcia się z przemocą i uzależnieniami.
  • Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów z rówieśnikami.

 

  • DZIECKO:

 

  • wie, rozumie i dba o bezpieczeństwo własne i innych w aspekcie fizycznym i psychicznym
  • wie, rozumie i dba o higienę osobistą i otoczenia

 

 

  • DOKUMENTOWANIE

 

  • raz w roku (maj) ewaluacja programu wychowawczego (ankieta dla rodziców i nauczycieli)
  • opracowanie przykładowych scenariuszy zajęć do wybranych tematów
  • realizacja zaplanowanych spotkań z rodzicami – protokoły wspólnych spotkań i notatki z indywidualnych rozmów
  • szkolenie pracowników przedszkola dotyczące prawidłowego postępowania w czasie zagrożeń
  • rozkład dna, zapisy w dzienniku, zeszyt wyjść, instrukcje
  • arkusz obserwacji

 

 

Program podzielony jest na tematy, które obejmują problematykę bezpieczeństwa i higieny.

 

  1. I.       Bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne dziecka w przedszkolu i poza placówką.

 

  1. II.    Higieniczny i kulturalny styl życia dziecka.

 

 

I. Bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne dziecka w przedszkolu i poza placówką.

 

ZADANIA

DZIECI 3-4 LETNIE

DZIECI 5-6 LETNIE

SPOSOBY REALIZACJI

1. Poszanowanie zasad warunkujących bezpieczeństwo w przedszkolu i poza terenem placówki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Zapoznanie z zasadami ppoż.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Uwrażliwienie na zagrożenia w kontaktach z nieznajomymi osobami i przedmiotami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Umiejętność posługiwania się własnymi danymi personalnymi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Umiejętność roztropnego postępowania z nieznanymi zwierzętami i roślinami, owadami, gadami

-zapoznanie dzieci z pomieszczeniami w przedszkolu i zasadami bezpiecznego użytkowania sprzętów i zabawek na terenie placówki

 

-poznanie elementarnych zasad poruszania się poza terenem przedszkola

 

 

 

-przestrzeganie zakazu włączania i manipulowania urządzeniami elektrycznymi oraz posługiwania się  zapałkami , zapalniczkami

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-wyczulenie na osoby obce w przedszkolu i na ulicy, w sklepach....

 -przestrzeganie zakazu brania do rąk rzeczy znalezionych lub otrzymanych od osób nieznanych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-znajomość własnego imienia i nazwiska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-przestrzeganie zakazu zbliżania się do zwierząt, dotykanie i jedzenie nieznanych owoców

-spisanie kontraktu z dziećmi regulującego bezpieczne używanie sprzętu i zabawek na terenie placówki oraz prawidłowego poruszania się po niej

 

-przestrzeganie zakazu poruszania się bez opieki dorosłych po drogach

 

 

 

-zapoznanie z oznakowaniami i drogami ewakuacyjnymi

 

-rozpoznawanie i i formowanie dorosłych o zagrożeniach (dym, ogień, obce zapachy)

 

 

 

 

 

 

 

 

-zgłaszanie osobom dorosłym nieznajomych przebywających na terenie placówki

 

-kierowanie się zasadą ograniczonego zaufania wobec osób nieznanych i nie wchodzenie dziecka w dyskusje z nimi („nie opowiadaj nikomu, co masz u siebie w domu”)

 

 

 

 

-znajomość adresu i własnego numeru telefonu

 

-zdawanie sobie sprawy w jakich sytuacjach i komu można przekazać informacje dotyczące nazwiska, adresu zamieszkania

-poznanie numeru telefonu policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego i kogoś bliskiego

 

-rozumienie zakazu zbliżania się do nieznanych zwierząt np. psów i zakazu jedzenia nieznanych owoców, roślin i grzybów

 

-nauczenie obrony przez atakującym psem i właściwego postępowania w razie ukąszenia przez owady

-wycieczki

 

-pogadanka

 

-spotkanie z policjantem

 

-gry dydaktyczne (multimedialne)

 

-opracowanie regulaminu korzystania z  pomieszczeń i placu zabaw oraz regulaminu wycieczek

-pogadanka

 

-ćwiczenia ewakuacyjne

 

-spotkanie ze strażakiem

 

-wykorzystanie pomocy dydaktycznych

 

-szkolenie pracowników z zakresu ppoż w placówce

 

-przedstawianie dzieciom gości

 

-pogadanka

 

-scenki dramowe

 

-teksty literackie

 

-współpraca z rodzicami

 

-spotkanie z pielęgniarką- pogadanki

 

-pokazy

 

-teksty literackie

 

-szkolenie pracowników

 

 

II. Higieniczny i kulturalny styl życia dziecka.

 

ZADANIA

DZIECI 3-4 LETNIE

DZIECI 5-6 LETNIE

SPOSOBY REALIZACJI

1. Realizacji myśli „Nie ma niedobrej pogody, jest tylko nieodpowiednie ubranie”.

 

2. Umiejętność gospodarowania czasem.

 

3. Umiejętność korzystania z mas mediów.

 

4. Umiejętność kształtowania sfery ciszy w sobie i wokół siebie.

 

5. Umiejętność kształtowania prawidłowej postawy ciała.

 

6. Umiejętność dbania o higienę otoczenia.

-nawyk przebywania na świeżym powietrzu- zwrócenie uwagi na odpowiedni ubiór w zależności od pogody

 

-zapoznanie z rytmem dnia w przedszkolu- wypracowanie umiejętności słuchania przez czytanie tekstów literackich

 

-wykorzystanie mediów tylko dla celów dydaktycznych

 

-zachęcanie do cichych zabaw i cichego posługiwania się sprzętem- mówienie spokojnym i wyciszonym głosem

 

-pokazanie prawidłowej pozycji ciała w trakcie stania, siedzenia i leżenia- proste ćwiczenia w trakcie zabawy kształtujące postawę

 

-poznanie zasad dbania o czystość najbliższego otoczenia (np. sprzątanie zabawek,odpowiednie korzystanie z mydła i ręczników)- wrzucanie do kosza śmieci

-samodzielnie ubieranie się stosownie do pogody

 

-wolność wyboru zajęcia w „czasie wolnym”

 

-konieczność kształtowania odpowiednich przyzwyczajeń i nawyków dotyczących wypoczynku własnego i innych

 

-zapoznanie z konsekwencjami nadmiernego korzystania z komputera, środków audiowizualnych

 

-unikanie hałasu i jego wszczynanie

 

-wyrabianie nawyku mówienia umiarkowanym głosem

 

-zapoznanie z konsekwencjami słuchania głośnej muzyki i używania słuchawek

 

-wyrabianie właściwych przyzwyczajeń i nawyków związanych z prawidłową postawą ciała

 

-zwrócenie uwagi na znaczenie aktywności ruchowej dla prawidłowej postawy ciała

 

-stosowanie zasad dbania o czystość najbliższego otoczenia

 

-sala zabaw, łazienka

 

-zachowanie ostrożności w posługiwaniu się różnymi środkami czystości

 

-segregowanie śmieci przed wrzuceniem do kosza

-współpraca z rodzicami

 

-zabawy na świeżym powietrzu

 

-wyczulenie nauczycielek na wspólne zabawy z dziećmi

 

-gry dydaktyczne

 

-praca z rodzicami (media)

 

-czytanie przez nauczycielki i rodziców

 

-różne formy aktywnego wypoczynku np. wycieczka, zabawa w ogrodzie

 

-współpraca z rodzicami

 

-stworzenie w przedszkolu kącika ciszy

 

-szkolenie personelu dotyczące emisji głosu

 

-właściwy dobór krzesła i stołu

 

-współpraca z rodzicami

 

-przestrzeganie zaleceń lekarza specjalisty

 

-współpraca z rodzicami i personelem obsługi

 

-oznakowanie koszy na poszczególne odpadki

 

-scenki dramowe

 

-udział w Sprzątaniu Świata i Dniu Ziemi

 

Ewaluacja programu:

 

Oceny efektów realizacji 'Programu profilaktycznego”, obok bieżącego monitorowania, dokonuje się na półrocznej i końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:

 

  • wnioski z obserwacji zachowań dzieci,
  • rozmowy z rodzicami,
  • rozmowy z nauczycielami,
  • analiza dokumentów- dziennik, plany miesięczne, wytwory dzieci, osiągnięcia w konkursach,
  • analiza ankiet.

 

 

Program zatwierdzony uchwałą Rady Rodziców z dnia.