Kalendarium

Wtorek, 2024-04-30

Imieniny: Balladyny, Lilli

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1119971
  • Do końca roku: 245 dni
  • Do wakacji: 52 dni

Kartka z kalendarza

KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA

Co to jest Kinezjologia Edukacyjna?

Kinezjologia Edukacyjna jest stosunkowo nową nauką, która zajmuje się ruchem

i jego wpływem na uczenie się, wspiera naturalne zasoby człowieka,

wykorzystuje wzajemne zależności rozwoju fizycznego, emocjonalnego i intelektualnego. 

Twórcą Kinezjologi Edukacyjnej jest Paul Dennison doktor nauk pedagogicznych.

Stosowane w Kinezjologi Edukacyjnej ćwiczenia wspomagają efektywne uczenie się

i funkcjonowanie na optymalnym poziomie. Stosując ćwiczenia na przekroczenie linii środka,

energetyzujące, rozciągające, relaksujące, znacznie poprawia się umiejętność komunikacji,

organizacji, koncentracji. Ćwiczenia rozwijają pewność siebie, ułatwiają wyrażanie potrzeb,

otwierają na zmiany, przyspieszają i uskuteczniają naukę. Metoda ta polega na wykonywaniu

zestawów ćwiczeń pomagających między innymi dzieciom mającym trudności z czytaniem,

pisaniem, z zapamiętywaniem, a także z nawiązywaniem kontaktów z otoczeniem,

wspiera układ odpornościowy.

 

Co dają dziecku ćwiczenia "Gimnastyki Mózgu"? 

Przede wszystkim wspierają naturalny rozwój dziecka i stymulują dzieci

o różnorodnych  potrzebach edukacyjnych.

Rozpatrując to bardziej szczegółowo, ćwiczenia "Gimnastyki Mózgu":


- poprawiają ekspresje słowną i twórcze myślenie, 

- usprawniają percepcję wzrokową i słuchową,
- poprawiają koncentrację, koordynację wzrokowo- ruchową i słuchowo-ruchową,
- ułatwiają zapamiętywanie,
- wzmacniają koordynację i pracę obu półkul mózgowych,
- usprawniają pamięć długoterminową i krótkoterminową,
- umożliwiają rozwój abstrakcyjnego myślenia, poprawiają koordynację lewej

i prawej strony ciała, 
- pogłębiają oddech, 
- wspomagają pozytywne nastawienie, 
- równoważą emocjonalnie, relaksują,
- poprawiają umiejętności komunikacyjne.

Ważnym elementem ćwiczeń jest picie wody (nasz organizm w większości składa się

z wody, picie wody pobudza energię). Woda jako najlepszy elektrolit zapewnia

efektywne przyswajanie, przetwarzanie i przechowywanie informacji, a także

sprawny przebieg elektrycznych i chemicznych procesów w mózgu i całym ciele. 

Metoda ta pobudza do rozwoju zablokowane wcześniej wskutek stresu, chorób

lub błędów wychowawczych możliwości fizyczne intelektualne i psychiczne.

 Wspomniane ćwiczenia są banalnie proste, a bardzo skuteczne.

 

 ĆWICZENIA DLA PRZEDSZKOLAKÓW 

 

Ruchy naprzemienne – w pozycji stojącej dotykanie prawą ręką uniesionego lewego kolana

i na przemian lewą ręką prawego kolana. Może być też wykonywana w pozycji leżącej.

 Ćwiczenie to wzmaga aktywność organizmu, poprawia koordynację wzrokowo-ruchową,

aktywizuje jednocześnie lewą i prawą półkulę mózgową.

Ćwiczenie usprawnia:

  • Koordynację ruchową
  • Czytanie
  • Pisanie

Leniwe ósemki – Kreślenie kciukiem, płynnym ruchem poziomej ósemki, zaczynając

od punktu środkowego na wysokości oczu w lewo.

Ćwiczenie to koordynuje pracę obu półkul mózgowych. Poprawia płynność

czytania zapamiętywanie, myślenie.

Ćwiczenie usprawnia:

  • Koordynację ręka-oko
  • Koordynację wzrokową (pole środkowe-peryferia)
  • Czytanie
  • Pisanie i rysowanie

Rysowanie oburącz – rysowanie, bazgranie, linii, figur, kształtów, z których każda

rysowana jedną ręką jest zwierciadlanym odbiciem drugiej, rysowanej w tym samym

czasie drugą ręką. Może być w powietrzu lub na dużej płaszczyźnie. 

Ćwiczenie poprawia pisanie, rysowanie, powoduje rozwój twórczego myślenia

i zdolności plastycznych.

Słoń – ręka wyciągnięta w przód grzbietem dłoni do góry, głowa przytulona uchem

do ramienia, wzrok podąża ponad wierzchem dłoni za poruszającą się ręką.

Pozycja stojąca, w małym rozkroku. Rysowanie ręką „Leniwych ósemek”. 

Ćwiczenie rozluźnia mięśnie szyi, oczu, poprawia pamięć, pomaga lepiej słuchać,

aktywizuje zmysł równowagi, rozwija zdolności matematyczne, ułatwia wypowiadanie się.

  • Ćwiczenie usprawnia:

    • Zdolności matematyczne
    • Pamięć
    • Słuch
    • Koordynację "oczy-uszy-ręce"
    • Umiejętności pisania ortograficznego

Pozycja Dennisona – Pozycja siedząca, nogi skrzyżowane w kostkach, kolana lekko ugięte,

ręce splecione, oczy zamknięte, język na podniebieniu. 

Ćwiczenie wpływa na poprawę koncentracji, stabilności emocjonalnej,

wzmacnia poczucie własnej wartości.

Punkty pozytywne – Lekko dotyka się palcami punktów położonych na wypukłościach czoła,

między brwiami a linią włosów, w połowie tej odległości. 

Ćwiczenie wpływa na racjonalne myślenie, odpręża, odblokowuje pamięć,

ułatwia uczenie się, poprawia samopoczucie.

  • Ćwiczenie poprawia:

    • Słuchanie
    • Pewność siebie
    • Rozluźnienie
    • Pozytywne nastawienie

Punkty na myślenie – kciukiem i palcem wskazującym, zgodnie z ruchem wskazówek

zegara wykonuje się masaż punktów położonych poniżej i nieco na zewnątrz początku

obojczyka (dwustronnie). Druga ręka w tym czasie powinna masować okolice pępka. 

Ćwiczenie to powoduje dotlenienie mózgu, dotyk pępka przywraca równowagę

i stabilizację całego ciała, ułatwia czytanie.

  • Ćwiczenie poprawia:
    • Kreatywne myślenie
    • Rozluźnienie
    • Komunikację
    • Pamięć
    • Pozytywne nastawienie
    • Pewność siebie

Punkty równowagi – palcami prawej ręki należy dotknąć punktu za uchem,

tuż poniżej wyrostka sutkowego, drugą rękę położyć na pępku, głowa prosto.

Wykonujemy je 30 sekund. Potem zmiana rąk. 

Ćwiczenie ułatwia podejmowanie decyzji, koncentrację, myślenie skojarzeniowe,

wyostrza zmysły. Poprawia umiejętność uczenia się, samopoczucie, poczucie równowagi,

umiejętności potrzebne do gier sportowych.

Aktywna ręka – wyciągniętą w górę przy głowie ręką stawia się opór naciskowi drugiej ręki,

nacisk następuje przy wydechu w czterech kierunkach: do przodu 3x, do tyłu 3x,

w kierunku głowy 3x, w kierunku przeciwnym 3x. 

Ćwiczenie odpręża mięśnie barków, pobudza zdolność działania mięśni ramion,

wzmacnia koncentrację, poprawia charakter pisma, ułatwia rysowanie.

 

SOWA

Lewą ręką chwyć mocno mięśnie barku (czworoboczny część górną)

z prawej strony, obróć głowę maksymalnie w prawą stronę, zrób wdech

i powoli odwracaj głowę w lewą stronę jednocześnie wydychaj powietrze,

utrzymuj brodę na jednej wysokości. Powtórz ten ruch kilka razy i wykonaj

to ćwiczenie na drugim ramieniu.

Ćwiczenie usprawnia:

  • Słuch
  • Pamięć
  • Mowę
  • Kontrolę ułożenia ciała w przestrzeni
  • Rozluźnienie mięśni szyi

ENERGETYCZNE ZIEWANIE

Połóż palce obu rąk na połączeniu żuchwy i szczęki (poczujesz to miejsce otwierając

i zamykając usta). Masuj te obszary jednocześnie szeroko otwierając i zamykając usta,

udawaj, że ziewasz i wydawaj relaksujące dźwięki ziewania. Po kilku powtórzeniach,

że udawane ziewanie zmieni się w prawdziwe, wtedy wykonaj je jeszcze kilka razy.

Ćwiczenie usprawnia:

  • Komunikację
  • Skupienie
  • Ekspresję mowy
  • Odprężenie

KAPTUREK MYŚLICIELA

Palcami obu rąk chwyć brzegi małżowin usznych. Masuj jednocześnie obydwoje uszu

rozwijając małżowinę uszną zaczynając od góry kończąc na dolnych płatkach.

Wykonaj to ćwiczenie 3-5 razy, na koniec rozciągnij ucho we wszystkich kierunkach.

Ćwiczenie usprawnia:

  • Koordynację słuchowo-wzrokową
  • Słuch
  • Zdolności matematyczne
  • Pamięć krótkoterminową
  • Myślenie abstrakcyjne
  • Odruch ustalenia głowy
  • Rozluźnia napięcie kości czaszki

Artykuł opracowano na podstawie kursu " Kinezjologia edukacyjna w przedszkolu".