JAK MÓWIĆ ŻEBY DZIECKO USŁYSZAŁO, ZROZUMIAŁO
I WYKONAŁO NASZE POLECENIE:
Skup uwagę dziecka na sobie.
Niech twoja twarz będzie na wysokości oczu dziecka, jeśli to konieczne,
przytrzymaj je, weź je na ręce.
Mów powoli, spokojnym, ale stanowczym głosem. Mów krotko, jasno i rzeczowo.
Im bardziej konkretne wydasz polecenie, tym większa szansa
na jego wykonanie.
Zamiast jednego bardzo długiego polecenia, lepiej podzielić je na krótsze
i dopilnować ich wykonania po kolei.
Wydawaj więc tylko jedno polecenia na raz. Jeśli to konieczne poproś,
aby dziecko powtórzyło twoje polecenie. Upewnij się, ze wie co ma robić.
Używaj formy polecenia pozytywnego z jak najmniejszą ilością słowa „nie”,
np. zamiast „ nie krzycz”, lepiej „ mów cicho”.
Informuj wyraźnie i konkretnie, jak ma się dziecko zachowywać,
a nie czego ma nie mówić czy nie robić.
Poprzedzaj ważne polecenia np. słowem „ uważaj”, „ posłuchaj”, „ to ważne”,
lub innym stałym sygnałem np. klaśnięciem w dłonie.
Jeśli chcesz zwiększyć prawdopodobieństwo wykonania polecenia,
używaj zwrotów grzecznościowych „ proszę, dziękuje”.
Koniecznie pochwal, jeśli dziecko cię posłuchało.
Jeśli to tylko możliwe używaj komunikatu „ja” zamiast „ ty”.
Reguły TAK, ale jakie?
Przestrzeganie reguł nie jest łatwe:
dla dziecka, bo nie rozumie,po co są,
dla rodzica, bo wymagają konsekwencji.
Dzieci łatwiej pojmą Twoje oczekiwania, gdy zasady postępowania będą:
1. JASNE – zwracaj się do dziecka precyzyjnie. Jeśli skacze po kanapie,
nie mów ogólnie: „Nie skaczemy po meblach”.
Każda zasada powinna iść parze z wyjaśnieniami.
2. ROZSĄDNE – nie wymagaj od trzylatka, by bez przypominania sprzątał
po sobie zabawki albo pamiętał o myciu rączek przed jedzeniem.
Zanim dzieci nauczą się przestrzegać zasad, często je łamią.
3. PRZYPOMINANE – maluchy zajęte odkrywaniem świata nie pamiętają
o wszystkim. Nie sądź, że wystarczy, jak powtórzysz coś cztery razy,
bo prawdopodobnie będziesz musiała to powtórzyć jeszcze czterdzieści cztery.
4. NIEZBYT LICZNE – jeśli dziecko nie może się ruszyć, aby nie złamać
jakieś zasady, istnieje możliwość, że w końcu się sprzeciwi temu rygorowi.
Jeśli nie teraz, to później w dorosłym życiu.
5. ŁATWE – nie możesz żądać od małego chłopca, aby ustawił równo
swoje samochodziki, jeśli wcześniej nie pokazałaś mu, jak ma to zrobić.