Kalendarium

Czwartek, 2024-05-09

Imieniny: Grzegorza, Karoliny

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1123948
  • Do końca roku: 236 dni
  • Do wakacji: 43 dni

Kartka z kalendarza

informator wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Drodzy Rodzice !

         Często nie macie dostępu do fachowej wiedzy i trudno jest Wam ocenić poziom rozwoju swojego dziecka. Nie wiecie czy, i  na  ile Wasze dziecko różni się od rówieśników.

Nawet, gdy macie świadomość, że Wasza pociecha rozwija się wolniej, uspokajacie się w momencie, gdy słyszycie:

dziecko z tego wyrośnie”, „jeszcze zdąży się nauczyć”, „przecież to normalne, że np.: „wcześniaki rozwijają się wolniej”, „jeszcze ma czas dogonić rówieśników”.

Informujemy, że istnieją placówki, które pomogą Wam rozwiać wątpliwości na temat prawidłowości rozwoju waszego dziecka.

Np.: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Zamościu

 

Możecie zwrócić się o pomoc do naszej placówki jeśli Wasze dziecko  ma  kłopoty z wykonywaniem poniższych czynności, typowych dla poszczególnych etapów rozwoju.

I W SFERZE SPRAWNOŚCI MOTORYCZNEJ I MANUALNEJ

DUŻA MOTORORYKA

/1 rok życia/

- utrzymuje sztywno główkę podczas pionowego trzymania

- unosi  się na przedramionach

- odwraca głowę w kierunku bodźca

- samodzielnie siedzi z podparciem i bez podparcia

- wykonuje ruchy w pozycji siedzącej

- samodzielnie siada z pozycji leżącej

- utrzymuje sztywno nóżki podczas próby wstawania

- samodzielnie próbuje wstawać po uchwyceniu się podpory

  i podciągnięciu

- samodzielnie stoi z podporą i bez

- próbuje samodzielnie podnieść się z klęku lub raczkowania

  korzystając z podpory i bez niej

- próbuje stawiać kroki podczas podtrzymywania pod pachami

- stawia kroki z równoczesnym przytrzymywaniem się obiema

  rączkami np. brzegu łóżeczka lub mebli

- chodzi z prowadzaniem za obie rączki

- chodzi z przesuwaniem przed sobą,  jako podpory, np. krzesła,

  wózka, chodzika

- próbuje samodzielnie chodzić

/2 rok życia/

- samodzielnie chodzi

- kopie piłkę, rzuca nią

- robi przysiady, wspina się, biega

- wchodzi po schodach

- podskakuje

- próbuje rozbierać się

- próbuje jeździć na rowerku

/3 rok życia/

- sprawnie chodzi i biega

- pewnie trzyma przedmioty w czasie chodzenia

- stoi 2 - 3 sekundy na jednej nodze

- rzuca, kopie, i próbuje łapać piłkę

- jeździ na 3 - kołowym rowerku

- samodzielnie wkłada luźne (niektóre) części garderoby

/4 rok życia/

- wchodzi i schodzi po schodach krokiem naprzemiennym

- sprawnie kopie i rzuca piłkę

- łapie piłkę przyciskając ją do siebie

- potrafi podskoczyć, przeskoczyć przez przeszkodę i zeskoczyć

  z niej

/5 - 6 rok życia/

- potrafi tańczyć, jeździć na rowerze

- potrafi zapamiętać i powtórzyć kilka prezentowanych wcześniej   ruchów

- stoi na jednej nodze z zamkniętymi oczami

- skacze na skakance

 

MAŁA MOTORYKA

 /1 rok życia/

- chwyta zabawki włożone w rączkę

- wyciąga rączki po przedmiot, przekłada zabawki z rączki do

  rączki

- chwyta zabawki jedną ręką

- pojawia się chwyt nożycowy, pęsetowy

/2 rok życia/

- chwyta palcami zabawki

- próbuje posługiwać się łyżką lub widelcem

- rysuje znaczki, bazgrze

- pije z kubka

- próbuje samodzielnie myć zęby

- próbuje wkładać klocki w otwory

- buduje wieżę z 2, 4, 6 klocków

- odkręca pokrywki

/3 rok życia/

- rysuje pionową i poziomą linię prostą, krzyżyk oraz koło

- buduje wieżę z 8 elementów

- posługuje się łyżką, widelcem, kubkiem

- wykonuje podstawowe czynności higieniczne (myje ręce, siada   na sedes, itp.)

/4 rok życia/

- rysuje wg wzoru linię, koło, kwadrat lub prostokąt i krzyżyk

- rysuje po śladzie

- jest sprawniejszy w samoobsłudze ( myje zęby, wyciera ręce   w ręcznik, rozpina zamki błyskawiczne)

- zamalowuje powierzchnię kartki lub kolorowanki (może   wychodzić poza linię)

/5-6 rok życia/

- prawie samodzielny w czynnościach samoobsługowych (rozwija

  cukierki, nalewa napój z butelki, odkręca kran je i pije

  samodzielnie)

- potrafi rysować na temat

- ma bardziej precyzyjne ruchy dłoni (nawlekanie, dorysowywanie

  elementów, sznurowanie, smarowanie kromki chleba, cięcie

  nożyczkami)

 

II W SFERZE SPOSTRZEGANIA WZROKOWEGO

/1 rok życia/

- skupia wzrok na twarzy osoby dorosłej, również z pozycji leżącej

- śledzi przedmioty po łuku  90 st. również z pozycji leżącej

- reaguje na miny osoby  dorosłej, reaguje uśmiechem na uśmiech

- śledzi wzrokiem osoby poruszające się

- obraca głowę  za przedmiotem lub osobą znikającą z pola

  widzenia

- ogląda grzechotkę podczas potrząsania nią

- ogląda małe przedmioty położone na stole

- utrzymuje zabawkę w dłoni i patrzy na nią

- koncentruje wzrok na ustach osoby dorosłej

- ogląda przedmioty podczas manipulowania nimi

- spogląda za przedmiotem, który spadł ze stołu

- poszukuje przedmioty, które zniknęły z pola widzenia

- naśladuje proste czynności dorosłego

- odwraca kartki książki, ogląda  i pokazuje obrazki

- wyjmuje przedmioty z  pudełka, zamyka pudełko

- dotyka palcem wskazującym zabawki

- kontroluje wzrokiem czynności używając narzędzi( kredki,

  ołówka, pisaka, łyżki, grzebienia)

- wkłada małe przedmioty do dużych

/2 rok życia/

- układa wieżę z 2, 4, 6 klocków i burzy ją

- umieszcza klocki w otworach zróżnicowanych kształtem lub

  wielkością

- dobiera części obrazka do całości

- dobiera pary zabawek

- dobiera do zabawek obrazki przedstawiające te przedmioty

/3 rok życia/

- układa figury, obrazki w konturach

- wskazuje przedmioty na ilustracjach po obejrzeniu oddzielnego

  obrazka

- składa obrazki z części

- rozdziela klocki wg koloru, kształtu, wielkości

- naśladuje wzory

/4 rok życia/

- dobiera identyczne obrazki do tych ułożonych na stole

- poszuka obrazka wśród kilku różniących się szczegółem

- dobiera brakujące elementy na dużych ilustracjach

- klasyfikuje rzeczy wg koloru, kształtu, sposobu użycia

/5 - 6 rok życia/

- układa proste historyjki obrazkowe wymagające rozumienia     przyczyn i skutków działania

- zauważa i nazywa braki w obrazkach

 

III W SFERZE SPOSTRZEGANIA SŁUCHOWEGO

/1 rok życia/

- lokalizuje źródło dźwięku /zmienia swoją aktywność np. rytm

  ssania na dźwięk głosu matki/

- reaguje ciałem na rytm głośnych kroków, dźwięków lub

  płynących z otoczenia

- wsłuchuje się w wypowiedzi osób dorosłych

- wstrzymuje ruchy ciała na dźwięk dzwonka

- słucha dźwięku grzechotki, głośniejszych odgłosów otoczenia

- słucha wypowiedzi opiekunów

- szuka źródła dźwięku przez odwracanie głowy

- manipuluje przedmiotami w celu wydobycia nowych dźwięków

- nasłuchuje wydawane przez siebie dźwięki, powtarza sylaby

- porusza się w rytm muzyki

- słucha i rozpoznaje pierwsze wyrazy, rozpoznaje dźwięki   otoczenia /auto, odgłosy zwierząt/

- rozumie polecenia słowne poparte gestem

/2 rok życia/

- bawi się instrumentami muzycznymi

- identyfikuje i różnicuje nowe wyrazy

- identyfikuje i różnicuje słowa

- identyfikuje i różnicuje melodie i słowa piosenek

/3rok życia/

- identyfikuje i różnicuje nowe słowa

- rozumie dłuższe wypowiedzi

- powtarza melodie

- słucha krótkich bajek czytanych

/4 - 6 rok życia/

- słucha i rozumie teksty odczytywane przez dorosłego

- porusza się w rytm melodii np. powoli – szybko

 

IV W SFERZE ROZWOJU MOWY

/1 rok życia/

- powtarzanie /naśladowanie/ sylab charakterystycznych dla

  języka narodowego

- gaworzy

- rozumie wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym

- pojawia się gest wskazywania palcem

- rozumie proste polecenia, nazwy niektórych osób, przedmiotów,

  czynności

- śledzi ruchy zabawek wyrzucanych z łóżeczka

- przyciąga przedmioty, które można dosięgnąć, zmieniając

  położenie ciała

- samodzielnie wypowiada kilka wyrazów

- powtarza sylaby i słowa wypowiadane  przez dorosłego

/2 rok życia/

- stale powiększa swoje słownictwo

- pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe

/3 rok życia/

- buduje zdania złożone

- stale wzrasta sprawność w komunikowaniu się z otoczeniem

- powiększa swój zasób słownictwa

/4 rok życia/

- pojawiają się głoski dziąsłowe „sz, ż, cz, dż”

- stale powiększa swój zasób słów /buduje zdania rozwinięte

  i złożone/

- używa słów mających zabarwienie emocjonalne

- umie nazywać proste związki przyczynowo – skutkowe, cechy

  przedmiotów

- spada liczba błędów gramatycznych

- sprawniej orientuje się w różnicach między przeszłością,

  teraźniejszością, a przyszłością

- posługuje się w mowie zdaniami złożonymi

- lawinowo wzrasta ilość pytań do dorosłego /dziecko pyta

  o wszystko - pytanie dlaczego?/

- rozumie większość przyimków /np. do, na, w/

/5 - 6 rok życia/

- w pełni ma ukształtowany system fonologiczno – fonetyczny

- wzrasta umiejętność opowiadania

- swobodnie operuje elementami słownikowymi i gramatycznym   systemem języka

- pojawia się głoska „r”

 

V W SFERZE ZABAWY

/1 rok życia/

- czerpie przyjemność z odczuwania ruchu własnego ciała

- samodzielnie bawi się przedmiotami trzymanymi w ręku

- poszukuje przedmiotu, który zniknął z pola widzenia

- chwyta dwa różne przedmioty w dłonie

- naśladuje czynności /powtarza sekwencje ruchów, gestów,   ruchów artykulacyjnych/, wykorzystuje narzędzia

- bawi się w zabawy typu „a kuku, tosi – tosi, sroczka

- ogląda książeczki

- próbuje rysować

/2 – 3 rok życia/

- bawi się w złożone zabawy manipulacyjne

- bawi się w zabawy konstrukcyjne

- naśladuje czynności wykonywane przez dorosłego

- bawi się równolegle z rówieśnikami

/4 – 6 rok życia/

- bawi się w zabawy tematyczne /np. w sklep, w lekarza/

- bawi się w zabawy  z zawartą instrukcją

- naśladuje czynności, ruchy ciała, dłoni, palców, warg, języka,   mimiki, sekwencji zdarzeń, sekwencji czynności na polecenie

 

VI W SFERZE EMOCJONALNEJ I SPOŁECZNEJ

/1 rok życia/

- odpowiada niepokojem na niepokój matki

- uspokaja się podczas spokojnego mówienia lub śpiewania przez   opiekuna

- odpowiada uśmiechem na uśmiech

- niepokoi się jeśli matka dłuższy czas nie zajmuje się nim

- boi się, jeśli zobaczy nieznane osoby

- płacze, gaworzy, aby przyciągnąć uwagę opiekuna

- naśladuje ruchy dorosłego i włącza się do zabawy

- skupia wzrok na twarzy osoby dorosłej

- reaguje mimiką na twarz osoby dorosłej

- próbuje wskazywać palcem

- inicjuje interakcje z osobami z otoczenia

/2 rok życia/

- przywiązuje się do matki

- stara się być we wszystkim samodzielny (,,ja siam”)

- potrzebuje stałego fizycznego i emocjonalnego kontaktu  z opiekunami

- chętnie przebywa w towarzystwie innych dzieci ale nie   uczestniczy we wspólnej zabawie

- nie potrafi ukrywać emocji (reakcja następuje natychmiast po   pojawieniu się bodźca)

- wyraża swoje pragnienia proste

/3 rok życia/

- potęguje uświadomienie sobie własnej odrębności i zdolności   rozdzielenia na jakiś czas z matką

- wchodzi w bliższe interakcje z rówieśnikami

- zaczyna współdziałać w grupie

- staje się dojrzały żeby pójść do przedszkola

- pojawia się rywalizacja

- stopniowo przyswaja sobie reguły pozwalające funkcjonować   w grupie

- wzrasta rozumienie zasad społecznych i słownictwa   nazywającego emocje

/4 rok życia/

- rozumie i respektuje zasady społeczne obowiązujące w grupie

- wzrasta umiejętność współdziałania w grupie

- pojawiają się nowe emocje np. wstyd, zakłopotanie, duma   i zazdrość

- nabywa umiejętność uczestniczenia w zabawach tematycznych   i grach z regułami

- umie nazywać swoje i innych emocje np. gniew, radość, złość

- pojawia się umiejętność kontrolowania swoich emocji i zdolności   do reakcji odroczonych

/5 - 6 rok życia/

- wzrasta znaczenie autorytetu osób innych niż rodzice

- w pełni umie bawić się w zabawy tematyczne

- ma silne poczucie tożsamości płciowej

- dalszy rozwój moralny

 

VII AUTYZM

/1 - 2 rok życia/

- brak reakcji na własne imię

- brak wskazywania

- brak empatycznego reagowania

- krótki czas patrzenia na ludzi

- brak naśladowania

- ma ubogi repertuar zachowań w toku interakcji

- nie wyciąga rąk do ludzi

- brak kontaktu wzrokowego

- brak adekwatnej mimiki (wyrażania emocji)

- ignoruje ludzi

- nie interesuje się innymi dziećmi

- preferuje samotność

- nie uśmiecha się w sytuacjach społecznych

- brak właściwej gestykulacji i wyrażania emocji za pomocą   postawy

- nietypowe pozy

- pasywność, bierność, hipotonia, rozproszona uwaga

- nie poszukuje pocieszenia i nie oferuje go

- nie posiada zdolności do ukierunkowania uwagi innych osób

 

 

                     Opracowały Joanna Nowak i Ewa Poździk na podstawie literatury:

  • Cieszyńska, M. Konreno – Wczesna interwencja    terapeutyczna. Kraków 2007r.
  • Fröhlich – Stymulacja od postaw. Warszawa 1998r.
  • Zakrzewska – Każdy przedszkolak może być dobrym    uczniem. WSiP Warszawa 2003r.
  • Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska – Wspomaganie    rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej    rozwijających się. WSiP Warszawa 2000r.
  • Franczyk, K. Krajewska – Program psychostymulacyjny    dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami    rozwoju. Impuls Kraków 2003r.
  • Gałkowski – Dziecko autystyczne w środowisku     rodzinnym i szkolnym. WSiP Warszawa 1995r.

 

 

Gdzie szukać pomocy:

 

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Zamościu

  1. Okrzei 24 tel. (0-84) 639-59-96 email: poradnia2@o2.pl

 

 

Pediatra (lekarz rodzinny)

 

 

Przychodnia Matki i Dziecka w Zamościu

  1. Kilińskiego 32 tel. (084) 638- 58-20