Kalendarium

Niedziela, 2024-05-05

Imieniny: Irydy, Tamary

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1121773
  • Do końca roku: 240 dni
  • Do wakacji: 47 dni

Kartka z kalendarza

PROCEDURY ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

PROCEDURA

ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

DLA DZIECI, KTÓRE NIE POSIADAJĄ ORZECZENIA O POTRZEBIE

KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO

PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO                     W SZCZEBRZESZYNIE

Załącznik nr 2

do Zarządzenia z dnia 28.08.2013r.

Procedura organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu dla dzieci, które nie posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).

 

Cel

Procedura została opracowana w celu:

  • doprecyzowania zakresu zadań nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w przedszkolu, związanych z organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka, które nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, po uprzednim rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych,
  • usprawnienia współpracy pomiędzy nauczycielami i specjalistami organizującymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
  • ujednolicenia sposobu współdziałania nauczycieli i rodziców.

 

Zakres

Procedura dotyczy objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną dziecka od momentu podjęcia opieki przez nauczyciela do momentu zakończenia planowanych działań.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:

  • z niepełnosprawności;
  • z niedostosowania społecznego;
  •  z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
  • ze szczególnych uzdolnień;
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się;
  • z zaburzeń komunikacji językowej;
  • z choroby przewlekłej;
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
  •  z niepowodzeń edukacyjnych;
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
  •  z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności

Dziecko – ma prawo i możliwość uczestnictwa w odpowiednio zorganizowanych zajęciach rozwijających jego uzdolnienia, w zajęciach specjalistycznych: korekcyjno- -kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, które będą zaspokajały indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne.

Specjaliści: psycholog, pedagog, terapeuta pedagogiczny, logopeda – organizują zajęcia specjalistyczne, prowadzą badania i działania diagnostyczne, podejmują działania z zakresu profilaktyki, wspierają nauczycieli poszczególnych grup i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ściśle współpracują z sobą i innymi uczestnikami pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Dyrektor – jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom, nauczycielom i rodzicom odpowiednich warunków do zorganizowania i prowadzenia działań wspomagających rozwój dziecka. Monitoruje działania nauczycieli i specjalistów oraz sprawuje nadzór pedagogiczny.

Rodzice/prawni opiekunowie – wyrażają zgodę na uczestnictwo dziecka w zajęciach wspomagających rozwój w ramach organizowanej pomocy psychologiczno- -pedagogicznej, są zobowiązani do zapoznania się z procedurami organizowania zajęć wspomagających rozwój dziecka i przestrzegania ustalonych zasad.

Nauczyciele – powinni mieć świadomość swojej odpowiedzialności za organizowanie zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspomagających rozwój dzieci. Troska o odpowiednie przygotowanie się do zajęć i ich właściwe prowadzenie powinny być priorytetem wszelkich działań nauczyciela.

 

Sposób prezentacji procedur

1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.

2. Zapoznanie nauczycieli i specjalistów w dziedzinie wychowania oraz rodziców z treścią procedur.

3. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.

 

Tryb dokonywania zmian w procedurze

 

Wszelkich zmian w opracowanych procedurach może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.

 

Zasady wchodzą w życie z dniem 1 września 2013 roku

Zadania nauczyciela prowadzącego grupę przedszkolną

Organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel zobowiązany jest do rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych, w tym zainteresowań i uzdolnień dziecka, na podstawie obserwacji pedagogicznych, które kończą się oceną gotowości do podjęcia nauki w szkole. W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno- -pedagogiczną, nauczyciel niezwłocznie udziela takiej pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem i informuje o tym jednocześnie dyrektora przedszkola. Bieżąca praca w tym przypadku oznacza obowiązek prowadzenia i rozpoznania potrzeb, udzielenia natychmiastowego wsparcia oraz dostosowania metod, form oraz wymagań do możliwości dziecka.

Udzielając dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, nauczyciel:

1. Przeprowadza obserwacje pedagogiczne (dokonuje diagnozy rozwoju i funkcjonowania dziecka, rozpoznaje potrzeby rozwojowe poprzez realizację badań diagnostycznych oraz na podstawie badań specjalistycznych, np. logopedycznych rozwoju mowy).

2. Nawiązuje współpracę z rodzicami i diagnozuje środowisko rodzinne.

3. Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć rozwijających dla dzieci szczególnie uzdolnionych, mających wyjątkowe predyspozycje i prowadzi je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy; prowadzi też inne zajęcia o charakterze terapeutycznym w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.

4. Informuje rodziców o możliwościach i rodzaju udzielania mu pomocy.

5. Podczas bieżącej pracy z dzieckiem udziela mu pomocy zgodnie z indywidualnym lub grupowym planem zajęć z dziećmi.

6. Współpracuje ze specjalistami i innymi osobami działającymi na rzecz dziecka.

7. Ustala terminy pracy specjalistów z dzieckiem.

8. Dokumentuje pracę z dzieckiem w dzienniku pracy nauczyciela lub dziennikach zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

9. Dokonuje oceny postępów dziecka oraz ustala wnioski do dalszej pracy z nim.

 

Dyrektor przedszkola:

1. Po uzyskaniu informacji od nauczycieli lub specjalistów powiadamia innych nauczycieli, wychowawców grup, specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno- -pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy.

2. W przypadku stwierdzenia konieczności organizacji zajęć rozwijających uzdolnienia, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, o charakterze terapeutycznym bezzwłocznie i na piśmie powiadamia rodziców o przyznanej pomocy, jej formach, okresie jej udzielania, wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.

 3. Nadzoruje pracę nauczycieli i specjalistów w zakresie udzielania pomocy psychologiczno- -pedagogicznej.

 

Rodzice:

1. Zapoznają się z proponowanymi przez przedszkole formami udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka i dla rodziny – na początku roku szkolnego.

2. Mają możliwość składania wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno- -pedagogicznej lub indywidualnego wsparcia w rozwoju dla dziecka na terenie przedszkola.

3. Wyrażają zgodę na udzielanie pomocy dziecku, czyli realizację indywidualnego lub grupowego planu pracy z dzieckiem na terenie przedszkola.

4. Mają możliwość zapoznania się z indywidualnym lub grupowym planem pracy z dzieckiem.

5. Uczestniczą w indywidualnym programie w miarę potrzeb.

6. Zapoznają się z materiałami metodycznymi do pracy z dzieckiem udostępnionymi przez nauczyciela (mają możliwość wykorzystania dostępnych materiałów do pracy z dzieckiem na terenie domu rodzinnego).

7. Uczestniczą w szkoleniach i spotkaniach grupowych dla rodziców organizowanych w miarę potrzeb.

8. Mogą korzystać z fachowych porad i konsultacji psychologa, logopedy, terapeuty, dyrektora.

 

 

 

 

 

 

 

PROCEDURA

ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

DLA DZIECI Z ORZECZENIAMI                                    
     O POTRZEBIE
  KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO

PRZEDSZKOLA

SAMORZĄDOWEGO

W SZCZEBRZESZYNIE

                                                                                                                                         Załącznik nr 1

                                                                                                                       do Zarządzenia z dnia 28.08.2013r.

 

Procedura organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu

dla dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

 

Podstawa prawna:

 

Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz.U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

 

Rozporządzenie MEN z dnia 2 sierpnia 2013r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U z 2013r., poz. 957).

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).

 

 

Cel

Procedura została opracowana w celu:

  • doprecyzowania zakresu zadań nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w przedszkolu, związanych z organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, po uprzednim rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych,
  • usprawnienia współpracy pomiędzy nauczycielami i specjalistami organizującymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
  • ujednolicenia sposobu współdziałania nauczycieli, rodziców i specjalistów.

 

Zakres

 

Procedura dotyczy objęcia dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego pomocą psychologiczno-pedagogiczną od momentu podjęcia opieki nad dzieckiem przez nauczyciela do momentu zakończenia planowanych działań.

Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są przez zespoły orzekające, które działają przy poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Katalog niepełnosprawności, które uprawniają do ubiegania się o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jest ściśle określony i ograniczony. Orzeczenia są wydawane w stosunku do dzieci: niesłyszących lub słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących,                  z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z upośledzeniem umysłowym, z autyzmem, w tym                     z zespołem Aspergera, oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

 

 

 

Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności

 

Dziecko – ma prawo i możliwość uczestnictwa w przedszkolu w odpowiednio zorganizowanych zajęciach rozwijających jego uzdolnienia, w zajęciach specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, innych o charakterze terapeutycznym, które będą zaspokajały jego indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne.

Specjaliści: psycholog, pedagog, terapeuta pedagogiczny, logopeda – organizują zajęcia specjalistyczne, prowadzą badania i działania diagnostyczne, podejmują działania z zakresu profilaktyki, wspierają nauczycieli poszczególnych grup i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Dyrektor – jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom, nauczycielom i rodzicom odpowiednich warunków do zorganizowania i prowadzenia działań wspomagających rozwój dziecka. Monitoruje działania nauczycieli i specjalistów oraz sprawuje nadzór pedagogiczny.

Rodzice/prawni opiekunowie – wyrażają zgodę na uczestnictwo dziecka w zajęciach wspomagających rozwój w ramach organizowanej pomocy psychologiczno- -pedagogicznej, są zobowiązani do zapoznania się z procedurami organizowania zajęć wspomagających rozwój dziecka i przestrzegania ustalonych zasad.

Nauczyciele – powinni mieć świadomość swojej odpowiedzialności za organizowanie zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspomagających rozwój dzieci. Troska o odpowiednie przygotowanie się do zajęć i ich właściwe prowadzenie powinny być priorytetem wszelkich działań nauczyciela.

Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej – członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz ustala wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem.

Sposób prezentacji procedur

1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.

2. Zapoznanie nauczycieli i specjalistów w dziedzinie wychowania oraz rodziców z treścią procedur.

3. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.

 

Tryb dokonywania zmian w procedurze

Wszelkich zmian w opracowanych procedurach może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.

Zasady wchodzą w życie z dniem 1 września 2013 roku.

 

 

PROCEDURA

ORGANIZACJI POMOCY

PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ

 

 

ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

 

PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W SZCZEBRZESZYNIE

 

 

Załącznik nr 3

do Zarządzenia z dnia 28.08.2013r.

Zasady współpracy z rodzicami

w przypadku objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu

lub indywidualnymi zajęciami wspomagająco-korygującymi rozwój

 

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256

            poz. 2572 ze zm.),

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r.                w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
  •  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej           w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).

 

 

Cel

Procedura została stworzona w celu:

  • sprecyzowania systemu kontaktów nauczycieli z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka w sprawie organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub podejmowania działań wspierająco-korygujących rozwój,
  • usprawnienia współpracy pomiędzy przedszkolem i rodzicami,
  •  ujednolicenia sposobu współdziałania nauczycieli i rodziców,
  • ułatwienia monitorowania ustalonych zasad współpracy.

Zakres

Procedura dotyczy objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną lub działaniami  wspierającymi rozwój od momentu podjęcia opieki nad dzieckiem przez nauczyciela do momentu zakończenia planowanych działań.

 

Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności

Rodzice (prawni opiekunowie) wyrażają zgodę na uczestnictwo dziecka w zajęciach

wspomagających rozwój lub w zajęciach w ramach organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej – są zobowiązani do zapoznania się z procedurami organizowania zajęć wspomagających rozwój dziecka i przestrzegania ustalonych zasad.

 

Nauczyciele muszą mieć świadomość swojej odpowiedzialności za organizowanie zajęć

w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wspomagających rozwój

zakwalifikowanych do zajęć dzieci. Troska o odpowiednie przygotowanie się do

specjalistycznych zajęć i ich właściwe prowadzenie powinny być priorytetem wszelkich

działań nauczyciela.

 

Dyrektor jest zobowiązany do zapewnia dzieciom, nauczycielom i rodzicom odpowiednich warunków do zorganizowania i prowadzenia działań wspomagających rozwój dziecka. Koordynuje pracę zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sprawuje nadzór pedagogiczny.

 

 

 

 

 

Sposób prezentacji procedury

1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.

2. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach

organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.

3. Zapoznanie nauczycieli i specjalistów w dziedzinie wychowania oraz rodziców z treścią

procedur.

 

Tryb dokonywania zmian w procedurze

Wszelkich zmian w opracowanych procedurach może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.

 

Zasady wchodzą w życie z dniem 1 września 2013 roku

 

Zadania nauczyciela prowadzącego grupę przedszkolną

Nauczyciel:

  • przeprowadza obserwacje pedagogiczne (dokonuje diagnozy rozwoju                             i funkcjonowania dziecka, rozpoznaje potrzeby rozwojowe poprzez badania

     diagnostyczne np. badania przesiewowe – logopedyczne rozwoju mowy),

  • nawiązuje współpracę z rodzicami i diagnozuje środowisko rodzinne, informuje rodziców o możliwościach i rodzaju pomocy udzielanej dziecku,
  • informuje dyrektora lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
  •  udziela pomocy dziecku podczas bieżącej pracy, określając cel główny pracy                     z dzieckiem oraz szczegółowe cele,
  • współpracuje z innymi nauczycielami lub specjalistami, ustalając kierunki pracy               z dzieckiem, lub składa wniosek do zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej              o objęcie dziecka tą pomocą,
  •  ustala terminy pracy indywidualnej dziecka z nauczycielem prowadzącym zajęcia wspomagające rozwój lub z zespołem ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, pisemnie powiadamia rodziców o zamiarze prowadzenia zajęć terapeutycznych                   z dzieckiem.

 

 

Zadania nauczyciela lub specjalisty prowadzącego zajęcia z dzieckiem

Nauczyciel terapeuta (specjalista) na podstawie zgromadzonego materiału diagnostycznego:

  • określa cel główny indywidualnej pracy z dzieckiem oraz szczegółowe cele,
  • opisuje planowane zadania pracy terapeutycznej,
  • wybiera najkorzystniejsze formy i metody pracy z dzieckiem, ustala liczbę godzin przeznaczonych na terapię oraz terminy spotkań z dzieckiem i ewentualnie                         z rodzicami,
  • opracowuje indywidualny program terapeutyczno-edukacyjny,
  • informuje dyrektora lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
  • wskazuje oczekiwane efekty pracy,
  • systematycznie prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem,
  • informuje rodziców o efektach pracy wspierającej rozwój,
  • udziela rodzicom wskazówek i porad na temat wspomagania dziecka w rozwoju na terenie domu rodzinnego – ustala wspólne oddziaływania,
  • dokonuje korekty indywidualnego programu wspomagania w miarę potrzeb,
  • ocenia uzyskane efekty w pracy z dzieckiem.

 

Zadania rodziców

Rodzice:

  • zapoznają się z proponowanymi przez przedszkole formami pomocy dla rodziny oraz warunkami współpracy z rodziną – na początku roku szkolnego,
  • mają możliwość składania wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub indywidualnego wsparcia w rozwoju dla dziecka na terenie przedszkola,
  • wyrażają zgodę na prowadzenie terapii dla dziecka, czyli realizację programu terapeutycznego na terenie przedszkola,
  • zapoznają się z indywidualnym programem terapeutyczno-edukacyjnym i uczestniczą w działaniach w miarę potrzeb,
  • zapoznają się z materiałami metodycznymi do pracy z dzieckiem udostępnionymi przez nauczyciela terapeutę (wykorzystanie dostępnych materiałów do pracy                       z dzieckiem na terenie domu rodzinnego),
  • uczestniczą w szkoleniach i spotkaniach grupowych dla rodziców organizowanych                w miarę potrzeb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadania zespołu

pomocy psychologiczno – pedagogicznej

dla dzieci posiadających orzeczenie                 o potrzebie kształcenia specjalnego

Dla  dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor przedszkola powołuje zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz ustalają wnioski dotyczące dalszej pracy                            z dzieckiem. Realizują go w ramach zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych oraz dodatkowych, które ustala dyrektor.

Zadaniem powołanego zespołu jest współpraca z rodzicami, ze specjalistami oraz, w zależności od potrzeb, z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, lub innymi osobami, których wiedza i umiejętności będą pomocne w zaplanowaniu pomocy dla dziecka. Członkowie zespołu wykonują następujące zadania:

  • dokonują wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, korzystając również                 z informacji uzyskanych od rodziców,
  • opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny uwzględniający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej,
  • nie rzadziej niż raz w roku szkolnym dokonują oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, informując dyrektora i rodziców o efektach tej pracy poprzez udostępnienie jej wyników oraz wniosków do dalszej pracy z dzieckiem,
  • dokonują oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej po zakończeniu jej udzielania,
  • w miarę potrzeb dokonują modyfikacji programu, pamiętając o tym, by poinformować rodziców                                 o zmianach i udostępnić im zmodyfikowany program,
  • podejmują działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, w tym również                  z udziałem rodziców,
  • dokumentują udzielaną pomoc oraz badania lub inne czynności uzupełniające; dla każdego dziecka dokumentacja gromadzona jest w formie np. indywidualnej teczki, którą podczas rozmowy                      z rodzicami warto udostępnić, by wskazać postępy rozwojowe.

 

Zadania dyrektora przedszkola

Zadaniem dyrektora jest:

  • po uzyskaniu informacji od nauczycieli lub specjalistów o konieczności organizacji zajęć rozwijających uzdolnienia, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych i innych o charakterze terapeutycznym bezzwłoczne powiadomienie innych nauczycieli, wychowawców grup, specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
  • powołanie zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (zał. nr 1).
  • ustalenie form udzielania pomocy i okresu ich udzielania oraz wymiaru godzin, w jakich ta pomoc będzie udzielana (zał. nr 2),
  •  powiadomienie na piśmie rodziców o przyznanej pomocy, jej formach, okresie jej udzielania, wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane (zał. nr 3)
  • wyznaczenie koordynatora zespołu,
  • organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, czyli umożliwienie odbywania specjalistycznych zajęć z dzieckiem poprzez zatwierdzenie zaplanowanych przez zespół (lub nauczycieli prowadzących zajęcia wspierające i korygujące rozwój) zajęć edukacyjnych lub zajęć określonych w indywidualnym programie edukacyjno- -terapeutycznym (IPET),
  • z racji sprawowanego nadzoru pedagogicznego monitorowanie bieżącej pracy nauczycieli                     i działań podejmowanych przez specjalistów w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; dyrektor może zdecydować o ewentualnym wcześniejszym zakończeniu udzielania danej formy pomocy wyłącznie na wniosek rodziców dziecka lub nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadania nauczyciela prowadzącego grupę przedszkolną

Nauczyciel zobowiązany jest do rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych, w tym zainteresowań i uzdolnień dziecka na podstawie obserwacji pedagogicznych, które kończą się oceną gotowości do podjęcia nauki w szkole.               W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel niezwłocznie udziela takiej pomocy, prowadząc zajęcia o charakterze terapeutycznym w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem lub udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć rozwijających dla dzieci szczególnie uzdolnionych, mających wyjątkowe predyspozycje i prowadzi je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. O podjętej pracy informuje jednocześnie dyrektora przedszkola (zał. nr 4).

Jako członek zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej nauczyciel powinien:

  • Przeprowadzać obserwacje pedagogiczne (na początku roku szkolnego, do końca października  dokonać diagnozy rozwoju i funkcjonowania dziecka, rozpoznawać potrzeby rozwojowe poprzez badania diagnostyczne np. badania logopedyczne rozwoju mowy).
  • Nawiązać współpracę z rodzicami, czyli zdiagnozować środowisko rodzinne.
  • Sformułować potrzeby rozwojowe dziecka.
  • Informować rodziców o możliwościach i rodzaju pomocy udzielanej dziecku.
  • Wnioskować do specjalisty o objęcie dziecka zajęciami pomocy psychologiczno- -pedagogicznej.
  • W trakcie bieżącej pracy z dzieckiem realizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  • Ustalić terminy pracy specjalistów z dzieckiem oraz indywidualny lub grupowy program pomocy psychologiczno-pedagogicznej, który dokumentuje w dzienniku pracy nauczyciela lub dziennikach zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Dokonać oceny postępów dziecka oraz ustalić wnioski do dalszej pracy z nim.

 

Zadania koordynatora zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Po podjęciu decyzji o objęciu dziecka wskazaną przez dyrektora przedszkola formą pomocy, zaplanowaniu sposobów i terminów udzielania pomocy koordynator powinien:

  • uzyskać pisemną zgodę rodziców na udział dziecka w zajęciach specjalistycznych, które powinny trwać do czasu złagodzenia bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia daną formą pomocy (zał. nr 5),
  • po uzyskaniu zgody poinformować rodziców o terminie spotkania zespołu oraz ustalonych sposobach pracy, wymiarze godzin i okresach udzielania pomocy (zał. nr 6),
  • poinformować rodziców, że mogą wnioskować o udział psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty w spotkaniach zespołu (osoby biorące udział w spotkaniach są obowiązane do nieujawniania poruszanych na nich spraw – taką informację powinien przekazać koordynator zespołu lub nauczyciel prowadzący indywidualne zajęcia z dzieckiem),
  • umożliwić rodzicom uczestnictwo w zajęciach specjalistycznych prowadzonych z dzieckiem na terenie przedszkola, ewentualnie przekazywać materiały do pracy z dzieckiem w domu.

 

Rodzice:

  • zapoznają się z proponowanymi przez przedszkole formami pomocy dla rodziny oraz warunkami współpracy z rodziną – na początku roku szkolnego,
  • mają możliwość składania wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno- -pedagogicznej lub indywidualnego wsparcia w rozwoju dla dziecka na terenie przedszkola (zał. nr 7),
  • wyrażają zgodę na prowadzenie terapii dla dziecka, czyli realizację programu terapeutycznego na terenie przedszkola,
  • zapoznają się z indywidualnym programem terapeutyczno-edukacyjnym oraz z materiałami metodycznymi do pracy z dzieckiem, udostępnionymi przez nauczyciela terapeutę (wykorzystanie dostępnych materiałów do pracy z dzieckiem na terenie domu rodzinnego),
  • uczestniczą w szkoleniach i spotkaniach grupowych dla rodziców, organizowanych  w miarę potrzeb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 1

do Procedury organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu Samorządowym             w Szczebrzeszynie 

 

 

 

 

 

…………………………..                                    Szczebrzeszyn , dnia ……………………

pieczęć przedszkola

 

 

 

 

 

 

I. Powołuję zespół planujący i koordynujący udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla……………………………………………………………………………

Imię i nazwisko dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

 

 

                       

W skład zespołu wchodzą: Lp.

Nazwisko i imię

Funkcja

Podpis

1.

 

Koordynator prac zespołu

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                             ……………………………………………

                                                                                                   podpis, pieczęć dyrektora przedszkola

 

 

                                                                                                                                          

 

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 2

 

do Procedury organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu Samorządowym               w Szczebrzeszynie

 

 

 

...............................................                            Szczebrzeszyn , dnia …………………………………

(pieczęć przedszkola)

 

 

 

 

Ustalenia dyrektora dotyczące form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresu ich udzielania oraz wymiaru godzin

 

……………………………………………………………………………………

(imię i nazwisko dziecka, wiek, okres udzielania pomocy)

                                                                                              

Formy pomocy

Sposoby i zakres

udzielania pomocy

Osoba odpowiedzialna

za realizację

Tygodniowy wymiar

godz. realizacji formy pomocy

Specjalistyczne:

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

 

 

 

Specjalistyczne:

Logopedyczne

 

 

 

Specjalistyczne:

terapeutyczne

 

 

 

Konsultacje,

porady dla rodziców,

 

 

 

Organizowanie zajęć rozwijających uzdolnienia dziecka

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                           Podpis dyrektora

 

 

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                ZAŁĄCZNIK NR 3

do Procedury organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w Przedszkolu Samorządowym w Szczebrzeszynie

 

 

 

 

 

………………………                                                        Szczebrzeszyn, dnia……………….

Pieczęć przedszkola

 

 

 

INFORMACJA DLA RODZICÓW

 

 

Pani ………………………

………………………………

 

 

 

 

 

 

          Niniejszym informuję, iż dla  ……………………… zostały ustalone następujące formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej, która będzie realizowana w okresie

od  ………………r. do  …………… r. :

 

  • zajęcia …………………..w wymiarze ………..godz. tygodniowo ( ………..w godz……….-  ……….. )

 prowadzone przez nauczyciela p. ………………………………………………………….
 oraz………….. godz.tygodniowo prowadzone przez logopedę p……….. (……… w godz…………- ………)     

 

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna  organizowana będzie poprzez:

         -  bieżąca  praca z dzieckiem,

-         zajęcia indywidualne,

-         zajęcia grupowe,

-         zajęcia rewalidacji indywidualnej,

-         konsultacje indywidualne,

-         konsultacje z PPP,

 

                                                                                                                       ................................ Podpis dyrektora

 

 

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dn. 30 kwietnia 2013r. W sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Dz.U. 2013 poz. 532

 

 

 

 

                                                                                     

 

 

 

   

 

 

 

 

 

                                                                                                                                  ZAŁĄCZNIK NR 4

 

 

do Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu Samorządowym                               w Szczebrzeszynie

 

 

 

 

                                                                                                                          ………………………

                                                                                                                                    (miejscowość, data)

 

 

Nauczyciel/pomoc nauczyciela/asystent rodziny/

kurator sądowy/pielęgniarka

 

……………………………………

 

……………………………………

(imię i nazwisko, stanowisko)                                                                             ………………………………………………………..

                                                                                                                                       Dyrektor

                                                                                                                          Przedszkola Samorządowego

                                                                                                                                 w Szczebrzeszynie

 

 

 

 

 

 

 

Wniosek o udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

W oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532) wnoszę o objęcie dziecka …………………………………………………,                        

                                                                                                                           (imię i nazwisko dziecka)

ur. ………………………,

                                                                                   

zajęciami o charakterze pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie: …………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

 

 

 

                                                                                                                                        ……………………………………

                                                                                                                                                                      (data i podpis)

 

 

 

 

                                                                                                                        ZAŁĄCZNIK NR 5

 

do Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu  Samorządowym                             w Szczebrzeszynie

                                                                                                    ……………………………....

                                                                                                                             (miejscowość, data)

 

Pan/Pani ……………………………

………………………………………

………………………………………

 

 

 

 

 

 

ZGODA RODZICÓW/ PRAWNYCH OPIEKUNÓW

NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH W RAMACH POMOCY

PSYCHOLOGICZNO –PEDAGOGICZNEJ

 

Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka ...........................................................

w zajęciach organizowanych przez Przedszkole Samorządowe                                        w Szczebrzeszynie w roku szkolnym 2014/2015 w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Oświadczam, że zostały mi przedstawione procedury organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz formy, sposoby i okres jej udzielania.

 

                                                                                              …………………………………

                                                                                                                               ( podpis rodzica/ opiekuna prawnego)

 

 

 

 

 

 

 

 

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                             ZAŁĄCZNIK NR 6

do Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu Samorządowym                w Szczebrzeszynie

 

 

                                                               …………………..… ……………………………

    

                                                                                      (pieczęć przedszkola) (miejscowość, data)

 

 

 

Pani/Pan

……………………………………

……………………………………

……………………………………

(rodzic/opiekun prawny dziecka)

 

 

 

 

                                                                       Zawiadomienie

 

 

Szanowni Państwo,

Zgodnie z zapisami w § 22 ust. 1, 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- -pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532) dyrektor Publicznego Przedszkola Samorządowego  w Szczebrzeszynie informuje, że termin spotkania zespołu planującego i koordynującego udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla Pani/Pana córki/syna uczęszczającej/uczęszczającego do grupy ………………… wyznaczono na dzień …………… o godz. ……….

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                           Z poważaniem

                                                                                                     ……………………………………

                                                                                                                   (podpis i pieczęć dyrektora przedszkola)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                            ZAŁĄCZNIK NR 7

 

do Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu Samorządowym              w Szczebrzeszynie

                                                                                                              Szczebrzeszyn, dnia ……………………………..

                                                                                                                                                           (miejscowośd, data)

 

 

 

 

 

……………………………………

……………………………………

……………………………………

……………………………………

(imiona i nazwiska rodziców)

 

 

Dyrektor

Przedszkola Samorządowego

w Szczebrzeszynie

 

 

 

Wniosek o udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

W oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532) wnoszę o objęcie dziecka …………………………………………………,                     ur. ………………………,                                                                                          (imię i nazwisko dziecka)

 

zajęciami o charakterze pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie wspomagania                                   i korygowania rozwoju, tj.:

a) zajęciami logopedycznymi,

b) zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi,

c) innymi zajęciami o charakterze terapeutycznym.

 

 

 

 

 

 

                                                                                                         ………..………………………………………