PROCEDURA
ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
DLA DZIECI, KTÓRE NIE POSIADAJĄ ORZECZENIA O POTRZEBIE
KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W SZCZEBRZESZYNIE
Załącznik nr 2
do Zarządzenia z dnia 28.08.2013r.
Procedura organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu dla dzieci, które nie posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).
Cel
Procedura została opracowana w celu:
- doprecyzowania zakresu zadań nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w przedszkolu, związanych z organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka, które nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, po uprzednim rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych,
- usprawnienia współpracy pomiędzy nauczycielami i specjalistami organizującymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
- ujednolicenia sposobu współdziałania nauczycieli i rodziców.
Zakres
Procedura dotyczy objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną dziecka od momentu podjęcia opieki przez nauczyciela do momentu zakończenia planowanych działań.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z zaburzeń komunikacji językowej;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
Dziecko – ma prawo i możliwość uczestnictwa w odpowiednio zorganizowanych zajęciach rozwijających jego uzdolnienia, w zajęciach specjalistycznych: korekcyjno- -kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, które będą zaspokajały indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne.
Specjaliści: psycholog, pedagog, terapeuta pedagogiczny, logopeda – organizują zajęcia specjalistyczne, prowadzą badania i działania diagnostyczne, podejmują działania z zakresu profilaktyki, wspierają nauczycieli poszczególnych grup i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ściśle współpracują z sobą i innymi uczestnikami pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dyrektor – jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom, nauczycielom i rodzicom odpowiednich warunków do zorganizowania i prowadzenia działań wspomagających rozwój dziecka. Monitoruje działania nauczycieli i specjalistów oraz sprawuje nadzór pedagogiczny.
Rodzice/prawni opiekunowie – wyrażają zgodę na uczestnictwo dziecka w zajęciach wspomagających rozwój w ramach organizowanej pomocy psychologiczno- -pedagogicznej, są zobowiązani do zapoznania się z procedurami organizowania zajęć wspomagających rozwój dziecka i przestrzegania ustalonych zasad.
Nauczyciele – powinni mieć świadomość swojej odpowiedzialności za organizowanie zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspomagających rozwój dzieci. Troska o odpowiednie przygotowanie się do zajęć i ich właściwe prowadzenie powinny być priorytetem wszelkich działań nauczyciela.
Sposób prezentacji procedur
1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.
2. Zapoznanie nauczycieli i specjalistów w dziedzinie wychowania oraz rodziców z treścią procedur.
3. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.
Tryb dokonywania zmian w procedurze
Wszelkich zmian w opracowanych procedurach może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
Zasady wchodzą w życie z dniem 1 września 2013 roku
Zadania nauczyciela prowadzącego grupę przedszkolną
Organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel zobowiązany jest do rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych, w tym zainteresowań i uzdolnień dziecka, na podstawie obserwacji pedagogicznych, które kończą się oceną gotowości do podjęcia nauki w szkole. W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno- -pedagogiczną, nauczyciel niezwłocznie udziela takiej pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem i informuje o tym jednocześnie dyrektora przedszkola. Bieżąca praca w tym przypadku oznacza obowiązek prowadzenia i rozpoznania potrzeb, udzielenia natychmiastowego wsparcia oraz dostosowania metod, form oraz wymagań do możliwości dziecka.
Udzielając dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, nauczyciel:
1. Przeprowadza obserwacje pedagogiczne (dokonuje diagnozy rozwoju i funkcjonowania dziecka, rozpoznaje potrzeby rozwojowe poprzez realizację badań diagnostycznych oraz na podstawie badań specjalistycznych, np. logopedycznych rozwoju mowy).
2. Nawiązuje współpracę z rodzicami i diagnozuje środowisko rodzinne.
3. Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć rozwijających dla dzieci szczególnie uzdolnionych, mających wyjątkowe predyspozycje i prowadzi je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy; prowadzi też inne zajęcia o charakterze terapeutycznym w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.
4. Informuje rodziców o możliwościach i rodzaju udzielania mu pomocy.
5. Podczas bieżącej pracy z dzieckiem udziela mu pomocy zgodnie z indywidualnym lub grupowym planem zajęć z dziećmi.
6. Współpracuje ze specjalistami i innymi osobami działającymi na rzecz dziecka.
7. Ustala terminy pracy specjalistów z dzieckiem.
8. Dokumentuje pracę z dzieckiem w dzienniku pracy nauczyciela lub dziennikach zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
9. Dokonuje oceny postępów dziecka oraz ustala wnioski do dalszej pracy z nim.
Dyrektor przedszkola:
1. Po uzyskaniu informacji od nauczycieli lub specjalistów powiadamia innych nauczycieli, wychowawców grup, specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno- -pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy.
2. W przypadku stwierdzenia konieczności organizacji zajęć rozwijających uzdolnienia, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, o charakterze terapeutycznym bezzwłocznie i na piśmie powiadamia rodziców o przyznanej pomocy, jej formach, okresie jej udzielania, wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
3. Nadzoruje pracę nauczycieli i specjalistów w zakresie udzielania pomocy psychologiczno- -pedagogicznej.
Rodzice:
1. Zapoznają się z proponowanymi przez przedszkole formami udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka i dla rodziny – na początku roku szkolnego.
2. Mają możliwość składania wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno- -pedagogicznej lub indywidualnego wsparcia w rozwoju dla dziecka na terenie przedszkola.
3. Wyrażają zgodę na udzielanie pomocy dziecku, czyli realizację indywidualnego lub grupowego planu pracy z dzieckiem na terenie przedszkola.
4. Mają możliwość zapoznania się z indywidualnym lub grupowym planem pracy z dzieckiem.
5. Uczestniczą w indywidualnym programie w miarę potrzeb.
6. Zapoznają się z materiałami metodycznymi do pracy z dzieckiem udostępnionymi przez nauczyciela (mają możliwość wykorzystania dostępnych materiałów do pracy z dzieckiem na terenie domu rodzinnego).
7. Uczestniczą w szkoleniach i spotkaniach grupowych dla rodziców organizowanych w miarę potrzeb.
8. Mogą korzystać z fachowych porad i konsultacji psychologa, logopedy, terapeuty, dyrektora.
PROCEDURA
ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
DLA DZIECI Z ORZECZENIAMI
O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO
PRZEDSZKOLA
SAMORZĄDOWEGO
W SZCZEBRZESZYNIE
Załącznik nr 1
do Zarządzenia z dnia 28.08.2013r.
Procedura organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
dla dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz.U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
Rozporządzenie MEN z dnia 2 sierpnia 2013r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U z 2013r., poz. 957).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).
Cel
Procedura została opracowana w celu:
- doprecyzowania zakresu zadań nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w przedszkolu, związanych z organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, po uprzednim rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych,
- usprawnienia współpracy pomiędzy nauczycielami i specjalistami organizującymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
- ujednolicenia sposobu współdziałania nauczycieli, rodziców i specjalistów.
Zakres
Procedura dotyczy objęcia dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego pomocą psychologiczno-pedagogiczną od momentu podjęcia opieki nad dzieckiem przez nauczyciela do momentu zakończenia planowanych działań.
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są przez zespoły orzekające, które działają przy poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Katalog niepełnosprawności, które uprawniają do ubiegania się o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jest ściśle określony i ograniczony. Orzeczenia są wydawane w stosunku do dzieci: niesłyszących lub słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z upośledzeniem umysłowym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
Dziecko – ma prawo i możliwość uczestnictwa w przedszkolu w odpowiednio zorganizowanych zajęciach rozwijających jego uzdolnienia, w zajęciach specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, innych o charakterze terapeutycznym, które będą zaspokajały jego indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne.
Specjaliści: psycholog, pedagog, terapeuta pedagogiczny, logopeda – organizują zajęcia specjalistyczne, prowadzą badania i działania diagnostyczne, podejmują działania z zakresu profilaktyki, wspierają nauczycieli poszczególnych grup i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dyrektor – jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom, nauczycielom i rodzicom odpowiednich warunków do zorganizowania i prowadzenia działań wspomagających rozwój dziecka. Monitoruje działania nauczycieli i specjalistów oraz sprawuje nadzór pedagogiczny.
Rodzice/prawni opiekunowie – wyrażają zgodę na uczestnictwo dziecka w zajęciach wspomagających rozwój w ramach organizowanej pomocy psychologiczno- -pedagogicznej, są zobowiązani do zapoznania się z procedurami organizowania zajęć wspomagających rozwój dziecka i przestrzegania ustalonych zasad.
Nauczyciele – powinni mieć świadomość swojej odpowiedzialności za organizowanie zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspomagających rozwój dzieci. Troska o odpowiednie przygotowanie się do zajęć i ich właściwe prowadzenie powinny być priorytetem wszelkich działań nauczyciela.
Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej – członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz ustala wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem.
Sposób prezentacji procedur
1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.
2. Zapoznanie nauczycieli i specjalistów w dziedzinie wychowania oraz rodziców z treścią procedur.
3. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.
Tryb dokonywania zmian w procedurze
Wszelkich zmian w opracowanych procedurach może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
Zasady wchodzą w życie z dniem 1 września 2013 roku.
PROCEDURA
ORGANIZACJI POMOCY
PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ
ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W SZCZEBRZESZYNIE
Załącznik nr 3
do Zarządzenia z dnia 28.08.2013r.
Zasady współpracy z rodzicami
w przypadku objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu
lub indywidualnymi zajęciami wspomagająco-korygującymi rozwój
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256
poz. 2572 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).
Cel
Procedura została stworzona w celu:
- sprecyzowania systemu kontaktów nauczycieli z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka w sprawie organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub podejmowania działań wspierająco-korygujących rozwój,
- usprawnienia współpracy pomiędzy przedszkolem i rodzicami,
- ujednolicenia sposobu współdziałania nauczycieli i rodziców,
- ułatwienia monitorowania ustalonych zasad współpracy.
Zakres
Procedura dotyczy objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną lub działaniami wspierającymi rozwój od momentu podjęcia opieki nad dzieckiem przez nauczyciela do momentu zakończenia planowanych działań.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności
Rodzice (prawni opiekunowie) wyrażają zgodę na uczestnictwo dziecka w zajęciach
wspomagających rozwój lub w zajęciach w ramach organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej – są zobowiązani do zapoznania się z procedurami organizowania zajęć wspomagających rozwój dziecka i przestrzegania ustalonych zasad.
Nauczyciele muszą mieć świadomość swojej odpowiedzialności za organizowanie zajęć
w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wspomagających rozwój
zakwalifikowanych do zajęć dzieci. Troska o odpowiednie przygotowanie się do
specjalistycznych zajęć i ich właściwe prowadzenie powinny być priorytetem wszelkich
działań nauczyciela.
Dyrektor jest zobowiązany do zapewnia dzieciom, nauczycielom i rodzicom odpowiednich warunków do zorganizowania i prowadzenia działań wspomagających rozwój dziecka. Koordynuje pracę zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sprawuje nadzór pedagogiczny.
Sposób prezentacji procedury
1. Umieszczenie treści dokumentu na stronie internetowej przedszkola.
2. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach
organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.
3. Zapoznanie nauczycieli i specjalistów w dziedzinie wychowania oraz rodziców z treścią
procedur.
Tryb dokonywania zmian w procedurze
Wszelkich zmian w opracowanych procedurach może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
Zasady wchodzą w życie z dniem 1 września 2013 roku
Zadania nauczyciela prowadzącego grupę przedszkolną
Nauczyciel:
- przeprowadza obserwacje pedagogiczne (dokonuje diagnozy rozwoju i funkcjonowania dziecka, rozpoznaje potrzeby rozwojowe poprzez badania
diagnostyczne np. badania przesiewowe – logopedyczne rozwoju mowy),
- nawiązuje współpracę z rodzicami i diagnozuje środowisko rodzinne, informuje rodziców o możliwościach i rodzaju pomocy udzielanej dziecku,
- informuje dyrektora lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- udziela pomocy dziecku podczas bieżącej pracy, określając cel główny pracy z dzieckiem oraz szczegółowe cele,
- współpracuje z innymi nauczycielami lub specjalistami, ustalając kierunki pracy z dzieckiem, lub składa wniosek do zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej o objęcie dziecka tą pomocą,
- ustala terminy pracy indywidualnej dziecka z nauczycielem prowadzącym zajęcia wspomagające rozwój lub z zespołem ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, pisemnie powiadamia rodziców o zamiarze prowadzenia zajęć terapeutycznych z dzieckiem.
Zadania nauczyciela lub specjalisty prowadzącego zajęcia z dzieckiem
Nauczyciel terapeuta (specjalista) na podstawie zgromadzonego materiału diagnostycznego:
- określa cel główny indywidualnej pracy z dzieckiem oraz szczegółowe cele,
- opisuje planowane zadania pracy terapeutycznej,
- wybiera najkorzystniejsze formy i metody pracy z dzieckiem, ustala liczbę godzin przeznaczonych na terapię oraz terminy spotkań z dzieckiem i ewentualnie z rodzicami,
- opracowuje indywidualny program terapeutyczno-edukacyjny,
- informuje dyrektora lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- wskazuje oczekiwane efekty pracy,
- systematycznie prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem,
- informuje rodziców o efektach pracy wspierającej rozwój,
- udziela rodzicom wskazówek i porad na temat wspomagania dziecka w rozwoju na terenie domu rodzinnego – ustala wspólne oddziaływania,
- dokonuje korekty indywidualnego programu wspomagania w miarę potrzeb,
- ocenia uzyskane efekty w pracy z dzieckiem.
Zadania rodziców
Rodzice:
- zapoznają się z proponowanymi przez przedszkole formami pomocy dla rodziny oraz warunkami współpracy z rodziną – na początku roku szkolnego,
- mają możliwość składania wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub indywidualnego wsparcia w rozwoju dla dziecka na terenie przedszkola,
- wyrażają zgodę na prowadzenie terapii dla dziecka, czyli realizację programu terapeutycznego na terenie przedszkola,
- zapoznają się z indywidualnym programem terapeutyczno-edukacyjnym i uczestniczą w działaniach w miarę potrzeb,
- zapoznają się z materiałami metodycznymi do pracy z dzieckiem udostępnionymi przez nauczyciela terapeutę (wykorzystanie dostępnych materiałów do pracy z dzieckiem na terenie domu rodzinnego),
- uczestniczą w szkoleniach i spotkaniach grupowych dla rodziców organizowanych w miarę potrzeb.
Zadania zespołu
pomocy psychologiczno – pedagogicznej
dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor przedszkola powołuje zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz ustalają wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem. Realizują go w ramach zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych oraz dodatkowych, które ustala dyrektor.
Zadaniem powołanego zespołu jest współpraca z rodzicami, ze specjalistami oraz, w zależności od potrzeb, z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, lub innymi osobami, których wiedza i umiejętności będą pomocne w zaplanowaniu pomocy dla dziecka. Członkowie zespołu wykonują następujące zadania:
- dokonują wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, korzystając również z informacji uzyskanych od rodziców,
- opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny uwzględniający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- nie rzadziej niż raz w roku szkolnym dokonują oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, informując dyrektora i rodziców o efektach tej pracy poprzez udostępnienie jej wyników oraz wniosków do dalszej pracy z dzieckiem,
- dokonują oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej po zakończeniu jej udzielania,
- w miarę potrzeb dokonują modyfikacji programu, pamiętając o tym, by poinformować rodziców o zmianach i udostępnić im zmodyfikowany program,
- podejmują działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, w tym również z udziałem rodziców,
- dokumentują udzielaną pomoc oraz badania lub inne czynności uzupełniające; dla każdego dziecka dokumentacja gromadzona jest w formie np. indywidualnej teczki, którą podczas rozmowy z rodzicami warto udostępnić, by wskazać postępy rozwojowe.
Zadania dyrektora przedszkola
Zadaniem dyrektora jest:
- po uzyskaniu informacji od nauczycieli lub specjalistów o konieczności organizacji zajęć rozwijających uzdolnienia, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych i innych o charakterze terapeutycznym bezzwłoczne powiadomienie innych nauczycieli, wychowawców grup, specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- powołanie zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (zał. nr 1).
- ustalenie form udzielania pomocy i okresu ich udzielania oraz wymiaru godzin, w jakich ta pomoc będzie udzielana (zał. nr 2),
- powiadomienie na piśmie rodziców o przyznanej pomocy, jej formach, okresie jej udzielania, wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane (zał. nr 3)
- wyznaczenie koordynatora zespołu,
- organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, czyli umożliwienie odbywania specjalistycznych zajęć z dzieckiem poprzez zatwierdzenie zaplanowanych przez zespół (lub nauczycieli prowadzących zajęcia wspierające i korygujące rozwój) zajęć edukacyjnych lub zajęć określonych w indywidualnym programie edukacyjno- -terapeutycznym (IPET),
- z racji sprawowanego nadzoru pedagogicznego monitorowanie bieżącej pracy nauczycieli i działań podejmowanych przez specjalistów w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; dyrektor może zdecydować o ewentualnym wcześniejszym zakończeniu udzielania danej formy pomocy wyłącznie na wniosek rodziców dziecka lub nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne.
Zadania nauczyciela prowadzącego grupę przedszkolną
Nauczyciel zobowiązany jest do rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych, w tym zainteresowań i uzdolnień dziecka na podstawie obserwacji pedagogicznych, które kończą się oceną gotowości do podjęcia nauki w szkole. W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel niezwłocznie udziela takiej pomocy, prowadząc zajęcia o charakterze terapeutycznym w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem lub udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć rozwijających dla dzieci szczególnie uzdolnionych, mających wyjątkowe predyspozycje i prowadzi je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. O podjętej pracy informuje jednocześnie dyrektora przedszkola (zał. nr 4).
Jako członek zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej nauczyciel powinien:
- Przeprowadzać obserwacje pedagogiczne (na początku roku szkolnego, do końca października dokonać diagnozy rozwoju i funkcjonowania dziecka, rozpoznawać potrzeby rozwojowe poprzez badania diagnostyczne np. badania logopedyczne rozwoju mowy).
- Nawiązać współpracę z rodzicami, czyli zdiagnozować środowisko rodzinne.
- Sformułować potrzeby rozwojowe dziecka.
- Informować rodziców o możliwościach i rodzaju pomocy udzielanej dziecku.
- Wnioskować do specjalisty o objęcie dziecka zajęciami pomocy psychologiczno- -pedagogicznej.
- W trakcie bieżącej pracy z dzieckiem realizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Ustalić terminy pracy specjalistów z dzieckiem oraz indywidualny lub grupowy program pomocy psychologiczno-pedagogicznej, który dokumentuje w dzienniku pracy nauczyciela lub dziennikach zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dokonać oceny postępów dziecka oraz ustalić wnioski do dalszej pracy z nim.
Zadania koordynatora zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Po podjęciu decyzji o objęciu dziecka wskazaną przez dyrektora przedszkola formą pomocy, zaplanowaniu sposobów i terminów udzielania pomocy koordynator powinien:
- uzyskać pisemną zgodę rodziców na udział dziecka w zajęciach specjalistycznych, które powinny trwać do czasu złagodzenia bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia daną formą pomocy (zał. nr 5),
- po uzyskaniu zgody poinformować rodziców o terminie spotkania zespołu oraz ustalonych sposobach pracy, wymiarze godzin i okresach udzielania pomocy (zał. nr 6),
- poinformować rodziców, że mogą wnioskować o udział psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty w spotkaniach zespołu (osoby biorące udział w spotkaniach są obowiązane do nieujawniania poruszanych na nich spraw – taką informację powinien przekazać koordynator zespołu lub nauczyciel prowadzący indywidualne zajęcia z dzieckiem),
- umożliwić rodzicom uczestnictwo w zajęciach specjalistycznych prowadzonych z dzieckiem na terenie przedszkola, ewentualnie przekazywać materiały do pracy z dzieckiem w domu.
Rodzice:
- zapoznają się z proponowanymi przez przedszkole formami pomocy dla rodziny oraz warunkami współpracy z rodziną – na początku roku szkolnego,
- mają możliwość składania wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno- -pedagogicznej lub indywidualnego wsparcia w rozwoju dla dziecka na terenie przedszkola (zał. nr 7),
- wyrażają zgodę na prowadzenie terapii dla dziecka, czyli realizację programu terapeutycznego na terenie przedszkola,
- zapoznają się z indywidualnym programem terapeutyczno-edukacyjnym oraz z materiałami metodycznymi do pracy z dzieckiem, udostępnionymi przez nauczyciela terapeutę (wykorzystanie dostępnych materiałów do pracy z dzieckiem na terenie domu rodzinnego),
- uczestniczą w szkoleniach i spotkaniach grupowych dla rodziców, organizowanych w miarę potrzeb.
ZAŁĄCZNIK NR 1
do Procedury organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu Samorządowym w Szczebrzeszynie
………………………….. Szczebrzeszyn , dnia ……………………
pieczęć przedszkola
I. Powołuję zespół planujący i koordynujący udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla……………………………………………………………………………
Imię i nazwisko dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
W skład zespołu wchodzą: Lp. |
Nazwisko i imię |
Funkcja |
Podpis |
1. |
|
Koordynator prac zespołu |
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
4. |
|
|
|
5. |
|
|
|
……………………………………………
podpis, pieczęć dyrektora przedszkola
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).
ZAŁĄCZNIK NR 2
do Procedury organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu Samorządowym w Szczebrzeszynie
............................................... Szczebrzeszyn , dnia …………………………………
(pieczęć przedszkola)
Ustalenia dyrektora dotyczące form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresu ich udzielania oraz wymiaru godzin
……………………………………………………………………………………
(imię i nazwisko dziecka, wiek, okres udzielania pomocy)
Formy pomocy |
Sposoby i zakres udzielania pomocy |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Tygodniowy wymiar godz. realizacji formy pomocy |
Specjalistyczne: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne |
|
|
|
Specjalistyczne: Logopedyczne |
|
|
|
Specjalistyczne: terapeutyczne |
|
|
|
Konsultacje, porady dla rodziców, |
|
|
|
Organizowanie zajęć rozwijających uzdolnienia dziecka
|
|
|
|
Podpis dyrektora
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).
ZAŁĄCZNIK NR 3
do Procedury organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w Przedszkolu Samorządowym w Szczebrzeszynie
……………………… Szczebrzeszyn, dnia……………….
Pieczęć przedszkola
INFORMACJA DLA RODZICÓW
Pani ………………………
………………………………
Niniejszym informuję, iż dla ……………………… zostały ustalone następujące formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej, która będzie realizowana w okresie
od ………………r. do …………… r. :
- zajęcia …………………..w wymiarze ………..godz. tygodniowo ( ………..w godz……….- ……….. )
prowadzone przez nauczyciela p. ………………………………………………………….
oraz………….. godz.tygodniowo prowadzone przez logopedę p……….. (……… w godz…………- ………)
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna organizowana będzie poprzez:
- bieżąca praca z dzieckiem,
- zajęcia indywidualne,
- zajęcia grupowe,
- zajęcia rewalidacji indywidualnej,
- konsultacje indywidualne,
- konsultacje z PPP,
................................ Podpis dyrektora
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dn. 30 kwietnia 2013r. W sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Dz.U. 2013 poz. 532
ZAŁĄCZNIK NR 4
do Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu Samorządowym w Szczebrzeszynie
………………………
(miejscowość, data)
Nauczyciel/pomoc nauczyciela/asystent rodziny/
kurator sądowy/pielęgniarka
……………………………………
……………………………………
(imię i nazwisko, stanowisko) ………………………………………………………..
Dyrektor
Przedszkola Samorządowego
w Szczebrzeszynie
Wniosek o udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532) wnoszę o objęcie dziecka …………………………………………………,
(imię i nazwisko dziecka)
ur. ………………………,
zajęciami o charakterze pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie: …………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………
(data i podpis)
ZAŁĄCZNIK NR 5
do Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu Samorządowym w Szczebrzeszynie
……………………………....
(miejscowość, data)
Pan/Pani ……………………………
………………………………………
………………………………………
ZGODA RODZICÓW/ PRAWNYCH OPIEKUNÓW
NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH W RAMACH POMOCY
PSYCHOLOGICZNO –PEDAGOGICZNEJ
Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka ...........................................................
w zajęciach organizowanych przez Przedszkole Samorządowe w Szczebrzeszynie w roku szkolnym 2014/2015 w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Oświadczam, że zostały mi przedstawione procedury organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz formy, sposoby i okres jej udzielania.
…………………………………
( podpis rodzica/ opiekuna prawnego)
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977).
ZAŁĄCZNIK NR 6
do Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu Samorządowym w Szczebrzeszynie
…………………..… ……………………………
(pieczęć przedszkola) (miejscowość, data)
Pani/Pan
……………………………………
……………………………………
……………………………………
(rodzic/opiekun prawny dziecka)
Zawiadomienie
Szanowni Państwo,
Zgodnie z zapisami w § 22 ust. 1, 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- -pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532) dyrektor Publicznego Przedszkola Samorządowego w Szczebrzeszynie informuje, że termin spotkania zespołu planującego i koordynującego udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla Pani/Pana córki/syna uczęszczającej/uczęszczającego do grupy ………………… wyznaczono na dzień …………… o godz. ……….
Z poważaniem
……………………………………
(podpis i pieczęć dyrektora przedszkola)
ZAŁĄCZNIK NR 7
do Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu Samorządowym w Szczebrzeszynie
Szczebrzeszyn, dnia ……………………………..
(miejscowośd, data)
……………………………………
……………………………………
……………………………………
……………………………………
(imiona i nazwiska rodziców)
Dyrektor
Przedszkola Samorządowego
w Szczebrzeszynie
Wniosek o udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532) wnoszę o objęcie dziecka …………………………………………………, ur. ………………………, (imię i nazwisko dziecka)
zajęciami o charakterze pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie wspomagania i korygowania rozwoju, tj.:
a) zajęciami logopedycznymi,
b) zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi,
c) innymi zajęciami o charakterze terapeutycznym.
………..………………………………………