PROGRAM PROFILAKTYCZNY
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W SZCZEBRZESZYNIE OPRACOWANY PRZEZ RADĘ PEDAGOGICZNĄ PRZY WSPÓŁUDZIALE RADY RODZICÓW
NA LATA 2013-2016
Podstawa programowa:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. Z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Z 2009 r. Nr 4, poz. 17)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczenia do użytków podręczników (Dz. U. Nr 89, poz. 730)
Charakterystyka programu:
Profilaktyka, to proces wspierania dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi oraz eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu.
Program profilaktyczny przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym. Ma on na celu tworzyć warunki do kształtowania postaw i wartości, ułatwiać dzieciom dokonywanie wyborów, mających znaczenie dla ich obecnego i przyszłego życia, uświadamiać dzieciom zagrożenia, które mogą wystąpić w przedszkolu, domu, na drodze oraz ograniczać liczbę niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci. Przygotować dzieci do tego, by potrafiły współżyć z innymi, poznawać zasady dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo w sytuacjach takich, że będą mogły się nauczyć, jak radzić sobie z trudnościami a w okresie dorastania i dorosłości, lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami. Promować i kształtować zdrowy styl życia.
Program profilaktyczny jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty w następujących obszarach:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. (1)
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku. (2)
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. (5)
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych. (6)
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń. (11)
Warunki realizacji programu:
Program można realizować przez cały rok szkolny, przez wszystkie nauczycielki oddziałów samodzielnie lub z pomocą policjanta, strażaka, lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego itp. Realizacja programu wymaga także wykorzystania różnorakich środków dydaktycznych wspomagających proces rozwoju dziecka, zorganizowanie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola, wdrożenia wszystkich pracowników przedszkola do realizacji programu i współpracy z rodzicami.
- CELE GŁÓWNE
- Promocja zdrowego stylu życia.
- Tworzenie warunków sprzyjających własnemu bezpieczeństwu.
- Kształtowanie postaw i umiejętności niezbędnych do podejmowania właściwych wyborów życiowych.
- Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.
- Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków.
- CELE SZCZEGÓŁOWE
- Kształtowanie u dzieci świadomej i czynnej postawy w dążenie do zachowania zdrowia.
- Nabywanie przez dzieci właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych.
- Rozwijanie aktywności ruchowej.
- Przestrzeganie zasad bezpiecznych zabaw ruchowych, poruszania się w grupie na wycieczkach, spacerach.
- Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń na drodze i wynikających z:
przypadkowych spotkań z nieznajomymi, zabaw zapałkami, spożywania lekarstw, środków chemicznych, nieznanych roślin, zbliżania się do zwierząt.
- Wzmacnianie poczucia wartości i budowania pozytywnego obrazu siebie.
- Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.
- Radzenie sobie w sytuacjach zetknięcia się z przemocą i uzależnieniami.
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów z rówieśnikami.
- DZIECKO:
- wie, rozumie i dba o bezpieczeństwo własne i innych w aspekcie fizycznym i psychicznym
- wie, rozumie i dba o higienę osobistą i otoczenia
- DOKUMENTOWANIE
- raz w roku (maj) ewaluacja programu wychowawczego (ankieta dla rodziców i nauczycieli)
- opracowanie przykładowych scenariuszy zajęć do wybranych tematów
- realizacja zaplanowanych spotkań z rodzicami – protokoły wspólnych spotkań i notatki z indywidualnych rozmów
- szkolenie pracowników przedszkola dotyczące prawidłowego postępowania w czasie zagrożeń
- rozkład dna, zapisy w dzienniku, zeszyt wyjść, instrukcje
- arkusz obserwacji
Program podzielony jest na tematy, które obejmują problematykę bezpieczeństwa i higieny.
- I. Bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne dziecka w przedszkolu i poza placówką.
- II. Higieniczny i kulturalny styl życia dziecka.
I. Bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne dziecka w przedszkolu i poza placówką.
ZADANIA |
DZIECI 3-4 LETNIE |
DZIECI 5-6 LETNIE |
SPOSOBY REALIZACJI |
1. Poszanowanie zasad warunkujących bezpieczeństwo w przedszkolu i poza terenem placówki.
2. Zapoznanie z zasadami ppoż.
3. Uwrażliwienie na zagrożenia w kontaktach z nieznajomymi osobami i przedmiotami.
4. Umiejętność posługiwania się własnymi danymi personalnymi.
5.Umiejętność roztropnego postępowania z nieznanymi zwierzętami i roślinami, owadami, gadami |
-zapoznanie dzieci z pomieszczeniami w przedszkolu i zasadami bezpiecznego użytkowania sprzętów i zabawek na terenie placówki
-poznanie elementarnych zasad poruszania się poza terenem przedszkola
-przestrzeganie zakazu włączania i manipulowania urządzeniami elektrycznymi oraz posługiwania się zapałkami , zapalniczkami
-wyczulenie na osoby obce w przedszkolu i na ulicy, w sklepach.... -przestrzeganie zakazu brania do rąk rzeczy znalezionych lub otrzymanych od osób nieznanych
-znajomość własnego imienia i nazwiska
-przestrzeganie zakazu zbliżania się do zwierząt, dotykanie i jedzenie nieznanych owoców |
-spisanie kontraktu z dziećmi regulującego bezpieczne używanie sprzętu i zabawek na terenie placówki oraz prawidłowego poruszania się po niej
-przestrzeganie zakazu poruszania się bez opieki dorosłych po drogach
-zapoznanie z oznakowaniami i drogami ewakuacyjnymi
-rozpoznawanie i i formowanie dorosłych o zagrożeniach (dym, ogień, obce zapachy)
-zgłaszanie osobom dorosłym nieznajomych przebywających na terenie placówki
-kierowanie się zasadą ograniczonego zaufania wobec osób nieznanych i nie wchodzenie dziecka w dyskusje z nimi („nie opowiadaj nikomu, co masz u siebie w domu”)
-znajomość adresu i własnego numeru telefonu
-zdawanie sobie sprawy w jakich sytuacjach i komu można przekazać informacje dotyczące nazwiska, adresu zamieszkania -poznanie numeru telefonu policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego i kogoś bliskiego
-rozumienie zakazu zbliżania się do nieznanych zwierząt np. psów i zakazu jedzenia nieznanych owoców, roślin i grzybów
-nauczenie obrony przez atakującym psem i właściwego postępowania w razie ukąszenia przez owady |
-wycieczki
-pogadanka
-spotkanie z policjantem
-gry dydaktyczne (multimedialne)
-opracowanie regulaminu korzystania z pomieszczeń i placu zabaw oraz regulaminu wycieczek -pogadanka
-ćwiczenia ewakuacyjne
-spotkanie ze strażakiem
-wykorzystanie pomocy dydaktycznych
-szkolenie pracowników z zakresu ppoż w placówce
-przedstawianie dzieciom gości
-pogadanka
-scenki dramowe
-teksty literackie
-współpraca z rodzicami
-spotkanie z pielęgniarką- pogadanki
-pokazy
-teksty literackie
-szkolenie pracowników |
II. Higieniczny i kulturalny styl życia dziecka.
ZADANIA |
DZIECI 3-4 LETNIE |
DZIECI 5-6 LETNIE |
SPOSOBY REALIZACJI |
1. Realizacji myśli „Nie ma niedobrej pogody, jest tylko nieodpowiednie ubranie”.
2. Umiejętność gospodarowania czasem.
3. Umiejętność korzystania z mas mediów.
4. Umiejętność kształtowania sfery ciszy w sobie i wokół siebie.
5. Umiejętność kształtowania prawidłowej postawy ciała.
6. Umiejętność dbania o higienę otoczenia. |
-nawyk przebywania na świeżym powietrzu- zwrócenie uwagi na odpowiedni ubiór w zależności od pogody
-zapoznanie z rytmem dnia w przedszkolu- wypracowanie umiejętności słuchania przez czytanie tekstów literackich
-wykorzystanie mediów tylko dla celów dydaktycznych
-zachęcanie do cichych zabaw i cichego posługiwania się sprzętem- mówienie spokojnym i wyciszonym głosem
-pokazanie prawidłowej pozycji ciała w trakcie stania, siedzenia i leżenia- proste ćwiczenia w trakcie zabawy kształtujące postawę
-poznanie zasad dbania o czystość najbliższego otoczenia (np. sprzątanie zabawek,odpowiednie korzystanie z mydła i ręczników)- wrzucanie do kosza śmieci |
-samodzielnie ubieranie się stosownie do pogody
-wolność wyboru zajęcia w „czasie wolnym”
-konieczność kształtowania odpowiednich przyzwyczajeń i nawyków dotyczących wypoczynku własnego i innych
-zapoznanie z konsekwencjami nadmiernego korzystania z komputera, środków audiowizualnych
-unikanie hałasu i jego wszczynanie
-wyrabianie nawyku mówienia umiarkowanym głosem
-zapoznanie z konsekwencjami słuchania głośnej muzyki i używania słuchawek
-wyrabianie właściwych przyzwyczajeń i nawyków związanych z prawidłową postawą ciała
-zwrócenie uwagi na znaczenie aktywności ruchowej dla prawidłowej postawy ciała
-stosowanie zasad dbania o czystość najbliższego otoczenia
-sala zabaw, łazienka
-zachowanie ostrożności w posługiwaniu się różnymi środkami czystości
-segregowanie śmieci przed wrzuceniem do kosza |
-współpraca z rodzicami
-zabawy na świeżym powietrzu
-wyczulenie nauczycielek na wspólne zabawy z dziećmi
-gry dydaktyczne
-praca z rodzicami (media)
-czytanie przez nauczycielki i rodziców
-różne formy aktywnego wypoczynku np. wycieczka, zabawa w ogrodzie
-współpraca z rodzicami
-stworzenie w przedszkolu kącika ciszy
-szkolenie personelu dotyczące emisji głosu
-właściwy dobór krzesła i stołu
-współpraca z rodzicami
-przestrzeganie zaleceń lekarza specjalisty
-współpraca z rodzicami i personelem obsługi
-oznakowanie koszy na poszczególne odpadki
-scenki dramowe
-udział w Sprzątaniu Świata i Dniu Ziemi |
Ewaluacja programu:
Oceny efektów realizacji 'Programu profilaktycznego”, obok bieżącego monitorowania, dokonuje się na półrocznej i końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:
- wnioski z obserwacji zachowań dzieci,
- rozmowy z rodzicami,
- rozmowy z nauczycielami,
- analiza dokumentów- dziennik, plany miesięczne, wytwory dzieci, osiągnięcia w konkursach,
- analiza ankiet.
Program zatwierdzony uchwałą Rady Rodziców z dnia.