2 kwietnia - Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
2 KWIETNIA – ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 2007 roku, jako jeden z kilku oficjalnych dni ONZ poświęconych kwestiom zdrowotnym.
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) około jedno na 100 dzieci jest w spektrum autyzmu, który stanowi zróżnicowaną grupę objawów związanych z rozwojem mózgu (ang. autism spectrum disorder, ASD). Autyzm to specyficzny sposób pracy układu nerwowego, w tym mózgu, będący przejawem neuroróżnorodności gatunku ludzkiego. To zjawisko o bardzo szerokim zakresie i wielu odcieniach, stanowiące wachlarz zróżnicowanych cech, zachowań i objawów. Przed diagnozą spektrum autyzmu młode osoby często otrzymują inne diagnozy psychiatryczne. Uzyskanie trafnej diagnozy może mieć ogromne znaczenie dla osoby w każdym wieku. Aktualnie odchodzimy od narracji o leczeniu osób w spektrum, a zamiast tego skupiamy się na akceptacji, wspieraniu i włączaniu osób neuroróżnorodnych, a także na upominaniu się o ich prawa.
Zdolności i potrzeby osób w spektrum autyzmu są różne i mogą ewoluować w czasie. Podczas gdy niektórzy mogą żyć samodzielnie, inni mogą wymagać wsparcia przez całe życie. Dlatego tak ważna jest potrzeba uwzględnienia złożoności, różnorodności i indywidualności osób w spektrum autyzmu.
Rzecznik Praw Obywatelskich w pełni popiera działania, które pomagają zwiększyć świadomość na temat tego ważnego tematu. Osoby w spektrum autyzmu mają prawo do równych szans i traktowania z szacunkiem i godnością.
2 kwietnia odbywa się wiele akcji i inicjatyw, które mają na celu zwrócenie uwagi na ważne problemy, z jakimi borykają się osoby w spektrum autyzmu oraz ich rodziny, takie jak brak zrozumienia czy wykluczenie społeczne.
Jedną z symbolicznych akcji tego dnia jest podświetlanie budynków na niebiesko i różowo, tak aby zwrócić uwagę społeczeństwa na tę ważną kwestię. Róż i niebieski mają pokazać, że autyzm nie ma płci, a w Światowym Dniu Świadomości Autyzmu wspieramy wszystkich jednakowo.
Przez wiele lat istniało przekonanie, że autyzm występuje czterokrotnie częściej u płci męskiej. Jego źródłem są przyjęte kryteria diagnostyczne, które nie uwzględniają różnicy między dziewczynkami i chłopcami w spektrum. Najnowsze badania wskazują jednak, że autyzm w takim samym stopniu dotyka mężczyzn, jak i kobiet, a wiele osób w spektrum autyzmu, zwłaszcza dziewczynek i kobiet, pozostaje niezdiagnozowanych.
2 kwietnia budynek Biura Rzecznika Praw Obywatelskich również zostanie podświetlony na kolor niebieski i różowy.
Spektrum autyzmu to szerokie pojęcie, które obejmuje zaburzenia charakteryzujące się występowaniem nieprawidłowości w zakresie zachowania, komunikacji, relacji społecznych i funkcji poznawczych. Mają one podłoże neurologiczne, jednak nie udało się do tej pory ustalić dokładnych przyczyn.
Autyzm jest bowiem spektrum (inaczej mówiąc: kontinuum) objawów, które mogą mieć różne natężenie i dawać różny obraz kliniczny. W przypadku osób, u których symptomy są skrajnie nasilone, używa się określenia “autyzm nisko funkcjonujący”
Obecnie coraz więcej mówi się o autyzmie, a znakiem solidarności z osobami cierpiącymi na to zaburzenie stał się kolor niebieski, a symbolem puzzle.
Jakie są pierwsze oznaki autyzmu?
Pierwsze objawy autyzmu można zaobserwować już u niemowląt w pierwszych 12. miesiącach życia. Niestandardowe zachowania u dziecka dotyczą przede wszystkim komunikacji i interakcji społecznych oraz mogą objawiać się tzw. sztywnością reakcji i działań podejmowanych przez malucha.
objawy autyzmu u niemowlaka:
- Niska aktywność
- Ograniczona ekspresja mimiczna (dziecko nie uśmiecha się do głównego opiekuna)
- Ograniczona umiejętność okazywania i odwzajemniania emocji i uczuć (np. dziecko nie odwzajemnia uśmiechu, nie odpowiada na dźwięki wydawane przez opiekuna)
- Obniżona zdolność skupiania uwagi
- Brak zainteresowania lub niewielkie / sporadyczne zainteresowanie osobami
w otoczeniu dziecka - Brak wskazywania przedmiotów
- Brak reakcji na własne imię
- Brak gaworzenia.
objawy autyzmu u 2 latka (dodatkowo):
- Unikanie kontaktu wzrokowego
- Unikanie kontaktów z innymi ludźmi (dziecko stroni od ludzi, nie wyciąga rąk do ludzi)
- Brak zainteresowania rówieśnikami i innymi dziećmi
- Brak umiejętności lub ograniczona umiejętność czytelnego okazywania lęku, radości czy zdziwienia
- Brak naśladowania i brak zabaw „na niby” (np. zabawy w gotowanie, karmienia lalki itp.)
- Brak gestu wskazywania palcem i gestów komunikacyjnych (np. „papa” na pożegnanie)
- Opóźnienia w rozwoju mowy (roczne dziecko nie mówi w ogóle, dziecko w wieku 24. miesięcy nie posługuje się spontanicznie prostymi zdaniami, złożonymi z minimum dwóch słów).
objawy autyzmu u 3 latka (dodatkowo):
- Preferowanie samotności w każdej sytuacji (w domu, na placu zabaw, w placówkach opiekuńczo – wychowawczych)
- Nieuczestniczenie w zabawach z rówieśnikami (dziecko woli kontakt z przedmiotami / zabawkami niż z ludźmi)
- Wprawianie przedmiotów w jednostajny ruch, powtarzanie konkretnych ruchów z wykorzystaniem danego przedmiotu
- Kiwanie się lub obracanie w konkretny sposób (np. dziecko kręci się w kółko w jednym miejscu)
- Brak komunikacji werbalnej lub znacząco ograniczona komunikacja werbalna (znacznie poniżej umiejętności rówieśników)
- Nadpobudliwość i impulsywność
- Nadwrażliwość na bodźce (przede wszystkim dźwięk i dotyk)
- Brak reakcji na ból lub nieadekwatna reakcja na ból
- Nieszukanie pocieszenia oraz nieoferowanie pocieszenia innym osobom.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSslyjxv2mlNoUC9adAgf3PsIgYRsiWJ4rv9ItFDPsu5A&s