Projekt edukacyjny- Kolorowe dni w grupie „ Motylków”
WSTĘP
Kolory są nieodłącznym elementem naszego otoczenia. Wpływają na emocje, doznania, rozumienie świata i relacje z innymi. Są elementem wyrazu i nawet mimowolnie stanowią środek komunikacji międzyludzkiej. Umiejętność zabawy kolorami i rozpoznawania ich znaczenia jest jednym z elementów wychowania. W konsekwencji wpływa na wrażliwość, estetykę i rozwój kreatywności.
Znajomość kolorów i umiejętność ich rozpoznawania nie jest wrodzona. Dziecko musi się tego nauczyć. Przeciętne dziecko trzyletnie powinno potrafić rozpoznawać i nazywać poprawnie cztery kolory: czerwony, zielony, żółty, niebieski. W świat kolorów wprowadzamy dziecko powoli i spontanicznie. Nauki kolorów i ich utrwalania uczymy poprzez zabawę. Ciekawą formą utrwalenia barw są „kolorowe dni w przedszkolu”. Dziecko obserwując przez cały dzień pobytu w placówce jeden kolor, słuchając wierszy, piosenek wykonując prace plastyczne i doświadczając ich wszystkimi zmysłami, na pewno szybko utrwali daną barwę.
Zabawa kolorami jest jednym ze sposobów poznawania świata przez dzieci. Daje możliwość spontanicznej zabawy z rówieśnikami, rozwija umiejętność współdziałania, podporządkowania się i obcowania z innymi. Otaczające nas kolory rozwijają myślenie, inteligencję, wyobraźnię.
Cele projektu
Głównym zamierzeniem projektu jest podejmowanie różnorodnych działań dotyczących poznawania, nazywania kolorów, zabaw z kolorami. Działania te będą realizowane podczas zajęć edukacyjnych .
Cele:
– utrwalanie umiejętności rozpoznawania kolorów;
– stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci;
– stworzenie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy,
– integrowanie dzieci młodszych i starszych podczas wspólnej zabawy,
– uwrażliwianie na piękno otaczającego świata,
– rozbudzanie i ukierunkowanie aktywności dzieci,
– kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania,
– rozumienie konieczności ochrony przyrody;
– udział w uroczystościach przedszkolnych.
Czas realizacji:
Projekt edukacyjny „Kolorowe dni w grupie MOTYLKÓW”, będzie realizowany w kwietniu i maju 2015 roku, wg ustalonego harmonogramu.
Przewidywane efekty:
Po zakończeniu projektu dziecko:
– wzbogaci wiedzę przyrodniczo – ekologiczną;
– będzie rozpoznawać barwy podstawowe;
– będzie świadome konieczności zdrowego odżywiania;
– będzie chętnie uczestniczyć w zajęciach przedszkolnych;
Harmonogram zajęć :
Kolorowe dni w grupie „Motylków”
Data |
Nazwa uroczystości |
Kolor |
Pomoce
|
16.04. |
Nasze uczucia
|
czerwony |
Ubranka w kolorze czerwonym, owoce w kolorze czerwonym, duże serce z kartonu, galaretka w kolorze czerwonym-m (dzieci z numerami nieparzystymi w szatni) |
23.04 |
Święto marchewki i pomarańczki |
pomarańczowy |
Ubranka w kolorze pomarańczowym, pomarańczka, obrana marchewka–, galaretka pomarańczowa – (dzieci z numerami parzystymi w szatni) |
30.04 |
Święto Słońca |
żółty |
Ubranka w kolorze żółtym, cytryna, banan , galaretka w kolorze żółtym - (dzieci z numerami nieparzystymi w szatni) |
07.05 |
Święto Ziemi |
zielony |
Ubranka w kolorze zielonym, owoce, warzywa w kolorze zielonym, pół zielonej bibuły |
14.05 |
Święto niezapominajki |
niebieski |
Ubranka w kolorze niebieskim, różne przedmioty w kolorze niebieskim, pół bibuły w kolorze niebieskim |
21.05 |
Barwy tęczy |
kolorowy |
Ubranka w dowolnym kolorze, przedmioty w kolorach fluorescencyjnych |